”Norstedts Juridik påstår bland annat felaktigt att kommunerna har direktupphandlat rättsdatabas- och rättsinformationstjänster från JP lnfonet i strid med lagen om offentlig upphandling och att kommuner som tecknat avtal med JP lnfonet får tillgång till sämre tjänster till ett högre pris jämfört med om kommunerna i stället hade tecknat avtal med Norstedts Juridik”, skriver JP Infonet i stämningsansökan.
Anklagelserna tillbakavisas av Alexandra Åquist, vd för Norstedts Juridik.
– Vi har under lång tid levererat juridisk information till marknaden och vi känner att det som beskrivs i stämningsansökan inte alls överensstämmer med den återkoppling som vi generellt får i dialog med kunderna, säger hon till Realtid.
I stämningsansökan lyfter JP Infonet fram ett stort antal exempel på situationer då bolaget anser att marknadsföringen har gått överstyr. I majoriteten av dessa exempel så är det e-postkorrespondens från en av Norstedts Juridiks storkundssäljare, som lyfter fram bolagets rättsdatabas JUNO, enligt Realtid.
Fattar inte vad som står.
Vem anklagar vem ?
Norstedts Juridik har försökt förmå kommuner att ogiltigförklara eller säga upp avtal som de har ingått med JP Infonet om rättsdatabas- och rättsinformationstjänster. Det hävdar JP Infonet som lämnat in en stämning till Patent- och marknadsdomstolen.