Det är ingen vacker bild som framkommer om mygelkulturen i Sunne kommun i en revisionsrapport som avstamp för att kommunen nu inlett ett arbete som ska återupprätta förtroendet.
Verksamhetschefen Anders Olsson medger att PwC:s rapport blottar brister i kommunens organisation.
-Vi behöver klargöra var gränserna går och att det är lika-behandling som gäller. Vi ska nu se till att styra upp så att inte något liknande händer igen, säger han.
Någon rättslig prövning av hanteringen av gräventreprenader kommer det inte att bli. Åklagaren har inte ansett sig kunna styrka brott.
– Det har handlat om missriktad välvilja. Ingen enskild anställd har tjänat på överenskommelsen, säger Anders Olsson.
Av rapporten framgår att myglet bottnar i misstroende mellan upphandlingsorganisationen, som stått upp för regelverk och konkurrensutsättning, och ”folk ute i verksamheten” som arbetat för att gynna lokala entreprenörer.
Flera leverantörer har också bekräftat systemet med överdebitering där de blivit uppmanade av kommunen att ”lägga sig lågt” i sina anbud för att senare bli kompenserade.
På så sätt har inga utomstående företag kunnat konkurrera och de lokala företag som fått avtal med kommunen har senare lämnat in falska tidrapporter och med kommunala tjänstemäns goda minne lagt på extra tid för arbete som inte utförts.
Ett företag som protesterade mot systemet bestraffades med kraftigt minskade uppdrag – från 800 timmar per år till mindre än 30.
– Vi ska säkerställa att vi har rutiner för det som framkommit och att de följs. Det ska vara en självklarhet för alla att vi sköter saker öppet och enligt de regler vi har. Den nya upphandlingen, som blir klar i dagarna, resulterar i ett tydligare avtal som ska vara enklare att följa för alla, säger Anders Olsson
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer