Den dåvarande regeringen gav hösten 2014 Statens servicecenter och Riksarkivet i uppdrag att undersöka förutsättningarna för en förvaltningsgemensam e-arkivtjänst. De båda myndigheterna rekommenderade våren 2015 att projektet skulle fortsätta med kravställning och upphandling – under förutsättning att regeringen bidrar med finansiering. En etablerad e-arkivtjänst anses innebära en minskad investeringskostnad och på sikt en stor besparing för staten som helhet. Besparingarna bedöms bli större ju fler myndigheter som ansluts.
Statens servicecenter fick klartecken att upphandla systemstöd, drift och konsulttjänster för en förvaltningsgemensam e-arkivtjänst och påbörjade upphandlingen i maj 2017.
Nu visar Statens servicecenters granskning av anbuden i upphandlingen att ingen av leverantörerna lever upp till de informationssäkerhetskrav som ställts och de avbryter därför upphandlingen.
Statens servicecenter vill nu ge marknaden en ny chans att tillgodose myndigheternas grundläggande krav.
– Det är tråkigt att vi hamnat i den här situationen. Vi kan dock inte acceptera att leverantörer inte svarar upp mot myndigheternas krav på att bedriva ett systematiskt och riskbaserat informationssäkerhetsarbete. Vi beräknar att återuppta upphandlingen under november men först måste näringslivets aktörer säkerställa och prioritera att de kan möta våra grundläggande krav fullt ut säger Thomas Pålsson, generaldirektör, Statens servicecenter.
Statens servicecenter har som mål att skapa en säker, kostnadseffektiv och flexibel e-arkivtjänst med breda möjligheter att stödja myndigheters verksamhet oavsett storlek och uppdrag. Genom att använda tjänsten ska myndigheterna kunna säkerställa bevarandet av och tillgången till allmänna handlingar i statsförvaltningen.
Statliga myndigheters arbete med informationssäkerhet är reglerat i författning och Statens servicecenter ställer därför samma krav på sina leverantörer som myndigheterna själva ska leva upp till. Detta är nödvändigt för att säkerställa en fortsatt trygg och säker informationshantering när verksamhet outsourcas.
Intresset för tjänsten har varit stort både bland myndigheter och potentiella leverantörer sedan projektstarten. Målet, att teckna avtal med en leverantör under första kvartalet 2018, skjuts nu fram. Upphandlingen förväntas återupptas så fort som möjligt, dock senast november 2017.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer