Beslutet togs efter dialog med Malmö stads interna försäkringsbolag Kommunassurans, som totalt har ett 70-tal kommuner i främst Sydsverige som ägare.
– Malmö stad har tidigare tecknat LOU-försäkring som har omfattat även upphandlingsskadeavgift, men har i samråd med Kommunassurans kommit fram till att vi inte bör göra det. En sådan försäkring strider mot lagstiftarens intention om att en upphandlingsskadeavgift ska vara avskräckande, säger Annika Arkenheim.
Hon pekar på den proposition från 2010 som är grunden för nuvarande lagstiftning, särskilt formuleringar och bedömningar på sidorna 194-196.
Malmö var då en av de kommuner som tillstyrkte förslaget om ett högt tak för upphandlingsskadeavgift, enligt utredningsförslaget fem miljoner kronor som sedan kom att höjas till tio miljoner kronor i syfte att fungera avskräckande.
I gällande ”centrala kommunförsäkring” som Malmö stad tecknat med Kommunassurans – med en årspremie på dryg 13 miljoner kronor – saknas därför skydd mot upphandlingsskadeavgift.
-Malmö stads LOU-försäkring omfattar dock skadeståndsansvar enligt LOU, eftersom denna del mer liknar en sedvanlig ansvarsförsäkring än den delen av LOU-försäkringen som omfattar upphandlingsskadeavgift, säger Annika Arkenheim.
Kommunassurans tydliga linje gör förmodligen att färre kommuner i Sydsverige försäkrar sig mot upphandlingsskadeavgift. Företaget bildades av 30 skånska kommuner och har med åren växt till att ha omkring en fjärdedel av Sveriges kommuner som delägare.
Vd Anders Ramäng säger:
-De kommuner som även vill köpa skydd mot upphandlingsskadeavgift får nej från oss. Vi vill inte som offentlig aktör stå bakom en försäkring mot en preventiv funktion.
-Lagstiftningen fyller ett syfte och då känns det fel med en försäkring som motverkar den. Jag håller helt och håller med Konkurrensverkets kritik i den delen.
Samtidigt innebär inte ett nej från det interna försäkringsbolaget per automatik att ägarkommunerna avstår från att försäkra sig mot upphandlingsskadeavgift.
-Vi erbjuder centrala kommunförsäkringar men eftersom vi inte försäkrar en kommuns hela riskexponering så arbetar de flesta av våra delägarkommuner även med försäkringsförmedlare. Så där kan ju enskilda kommuner försäkra sig mot upphandlingsskadeavgift, säger Anders Ramäng.
Ett exempel är delägaren Karlshamns kommun som genom sin försäkringsförmedlare även har en LOU-försäkring med 150 000 kronor i självrisk om domstol skulle besluta om upphandlingsböter.
-En stor del av problemet är nog att många kommuner inte tänkt djupare kring problematiken och det man kan kalla etiska aspekter. Jag märker att det kan räcka med att diskutera med kommuner och få dem reflektera för att avstå från försäkring mot rena böter som upphandlingsskadeavgiften faktiskt är, säger Anders Ramäng.
-Jag upplever att mycket av utvecklingen drivs av en begränsad del av försäkringsförmedlarkåren som i vissa fall företräder kommunerna på ett sätt som inte långsiktigt gynnar kommunernas intressen, genom att hitta på nya försäkringslösningar som kommunerna inte behöver eller som i vissa fall går emot lagstiftarens intentioner.
Tidigare artiklar har skildrat kommuner som försäkrat sig mot upphandlingsskadeavgift och kritik från Konkurrensverkets generaldirektör Rikard Jermsten.
I en kommande artikel speglas en kommun där höga upphandlingsböter med tillhörande försäkringsskydd vållat het politisk debatt.
Bra men skadestånd är ofta också en effekt av felaktig upphandling så Malmö når inte ända fram.
Tycker också att Ramnäs kommentar om vissa försäkringsmäklare stämmer.
Varför teckna en försäkring? Malmö får ju mycket kommunalt utjämningsstöd så det blir ju övriga kommunkollektivet som står för fiolerna om det blir skadeståndsanspråk eller upphandlingsskadeavgift