I april utsåg styrelsen för Sveriges offentliga inköpare, SOI, Marcus Bäckström, upphandlingsstrateg på Simrishamns kommun, till Årets inköpare 2020.
Utmärkelsen fick han bland annat för sin upphandlingsblogg på kommunens hemsida där han skriver om framgångsrik upphandling.
I det senaste inlägget ger han tre tips för hur kommuner framgångsrikt kan arbeta med offentlig upphandling. Tips som han även delat med sig vid ett möte med Svenskt Näringsliv.
1. Fokusera på helheten och inte bara på enskilda upphandlingar. Att höja kunskapen hos de personer som beställer och använder upphandlade varor och tjänster, som kontrollerar fakturor och som är med och ställer krav är mycket viktigare än att skriva ett bra förfrågningsunderlag.
Det kvittar hur bra avtal du skriver om du inte har en organisation som kan ta emot och använda dessa på rätt sätt.
2. Var så transparent som möjligt. Det är viktigt att skapa en förståelse för varför kommunen agerar som man gör i olika situationer.
3. För dialog! Att få synpunkter från företag, oavsett om det är inför en upphandling, genom en extern remiss av krav i ett förfrågningsunderlag, genom frågor och svar-funktionen under anbudstiden eller i form av avstämningsmöte under avtalstiden, är otroligt viktigt för att kunna utveckla kommunens olika avtalsområde på sikt.
Det kan till exempel leda till att kommunen upptäcker varor och tjänster man inte kände till sen tidigare, undviker ett särskilt konkurrenshämmande krav eller hittar en enkel lösning på ett problem som man upplevt, tipsar Marcus Bäckström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer