Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Begär förklaring till fördyringar

Regeringen vill gå till botten med fördyringarna inom Trafikverkets större investeringsprojekt. Upphandlingsförfaranden och utvärderingskriterier ska nu genomlysas inom ramen för ett särskilt regeringsuppdrag.

| 2020-11-02
Tomas Eneroth, infrastrukturminister. Foto: Kristian Pohl, regeringskansliet.

Senast i slutet av mars nästa år måste Trafikverkets redovisa sina slutsatser genom ett uppdrag som ska täcka  investeringsprojekt med en kostnad på minst 100 miljoner kronor och som avslutats de senaste tre åren.

Regeringen motiverar åtgärden med att man har höga ambitioner för att säkerställa kvalitet i de offentliga inköpet och att man ser det som problematiskt att kostnader i Trafikverkets entreprenadverksamhet ökat i förhållande till avtalad kontraktssumma.

-Regeringen gör rekordstora infrastruktursatsningar för att ställa om transportsektorn och knyta ihop landet. Jag vill att vi säkerställer att varje skattekrona används på bästa sätt. Därför får Trafikverket i uppdrag att analysera kostnadsutvecklingen och återkomma med förslag på åtgärder, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.

Det är en read punkter som Trafikverket nu åläggs att analysera. Det gäller bland annat orsaker till de kontraktsavvikelser som bedöms omotiverade, skillnader i anbudssummor i lämnande anbud samt hur olika former av upphandlingsförfaranden och utvärderingskriteriet påverkar slutkostnaden.

Läs mer: Tomas EnerothTrafikverket

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

6 kommentarer på "Begär förklaring till fördyringar"

  1. Mattias skriver:
    3 november, 2020 kl. 08:30

    Äntligen! Det har varit en fråga alldeles för länge varför anbud inom entreprenad verkar ha som regel att det aldrig behövs hållas. Är UM svaga på att förstå vad som behövs och därför räknar fel? Är kunskap inom avtalsrätt för låg så ”man” tillåter avvikelser utan klar motivering? Är entreprenörerna alltid så fräcka att de utnyttjar UM:s brister? Finns det seriösa leverantörer? Ser fram emot resultatet av analyserna.

  2. Anders skriver:
    3 november, 2020 kl. 08:55

    Det är samma sak inom byggentreprenader… bara titta på SFV:s upphandlingar.

  3. Upphandlarjocke skriver:
    3 november, 2020 kl. 10:06

    Upphandlare inom Trafikverket har inte heller alltid någon utbildning. En person från oss (en kommun) som fick räkmacka internt, d v s från arbete utan utbildning eller erfarenhet, kände chef för upphandling och blev helt plötsligt upphandlare. Arbetade i ett par år och kom sedan till Trafikverket. Som sagt; ingen högskoleutbildning och ingen erfarenhet av upphandling innan dess. Den kompetensen har således Trafikverket. De upphandlar för miljarder skattekronor varje år utförda av upphandlare som endast har gymnasiekompetens…. Behövs någon annan förklaring till misslyckade upphandlingar….?

  4. Örebropartist skriver:
    3 november, 2020 kl. 11:05

    Brist på högskoleutbildning behöver inte innebära brist på kompetens. Den kan ju ha förvärvats på annat sätt. Det största problemet är nog snarare olika former av vänskapskorruption och att myndigheter alltid haft och har lätt att göra av med ”andras” pengar och att tjänstemän aldrig drabbas personligen och ekonomiskt av sina snedsteg.

  5. Entreprenadupphandlarn´ skriver:
    4 november, 2020 kl. 16:18

    Bra! Frågan kan belysas från olika perspektiv. Har UM haft en utopisk föreställning om vad saker och ting kostar och därför antagit den med lägst pris när man de facto borde ha förkastat anbudet då 1) det finns en risk för att anbudet i praktiken var orimligt lågt. 2) Alternativet är såklart att leverantören mjölkar TV på pengar och maskar en del eller 3) så har det tillkommit omständigheter som ingen hade räknat med som har lett till fördyringar.
    Intressant att veta är så klart hur man har följt upp delmålen. Når man sina delmål blir det sällan tjafs om förseningar eller fördyringar. Hursomhelst så välkomnar jag för en gångs skull en utredning.
    En annan aspekt är så klart upphandlarnas utbildning och deras kännedom om risker i en entreprenadupphandling. Jag själv arbetat med ungtuppar som precis gått ut universitet och fått anställning som upphandlare / strategisk inköpare och som ska upphandla för miljarder utan någon som helst erfarenhet.

  6. Magnus Josephson skriver:
    5 november, 2020 kl. 10:44

    Men vänta nu… bra initiativ… men som jag tolkar artikeln så verkar det som att Trafikverket ska utreda sig själva!?
    Vad säger reglerna om jäv angående en sådan situation?
    Och även om de inte säger något, vad är mest lämpligt: att göra en intern utredning av ett internt problem, eller en extern oberoende utredning?
    Och även om utredningen kommer fram till tydliga felkällor, kommer den att visa vad som behöver göras för att åtgärda dessa? Vad kommer man t.ex. föreslå beträffande inköps-/upphandlingsavdelningens funktion som ju måste sägas ha ett stort ansvar? Normalt anser jag att beställaren har största ansvaret men i Trafikverkets fall så är det väl känt att deras inköp har ett väldigt starkt inflytande över processen och därmed också slutresultatet – som uppenbarligen inte imponerat på regeringen…

    Det ska förhoppningsvis bli intressant att se slutsatserna och föreslagna åtgärder. Jag hoppas också att Upphandling24 följer detta noga då det är Sveriges största upphandlande enhet räknat i investerade medel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Ser ingen ”ljusning”

Konkurrensverket generaldirektör Rikard Jermsten hoppas att frågan om försäkring mot upphandlingsskadeavgift ställs på sin spets och tycker att lagstiftning bör finnas med som sista utväg.

Näringslivsföreträdare

Hoppas på FI med EU som reserv

Regeringsstöd ger de stora näringslivsorganisationerna förnyat bränsle i kampen mot kommuners ”LOU-försäkring”. Hoppet står till att Finansinspektionen tar ställning – alternativet är en anmälan till EU-kommissionen.

Janine

Riksdagsnej till LOU-tillägg

Riksdagen ratar oppositionskravet att i LOU skriva in en skyldighet att följa upp hållbarhetskrav.

”Nya nitton” gör skillnad

Västerås stad får godkänt för att använda ”först till kvarn” som fördelningsnyckel i ett ramavtal för bemanning av socionomer.

Triay

Bommar uppföljningen igen

Arbetsrättsliga villkor är ytterligare ett område där kraven i offentlig upphandling inte harmoniserar med tillräcklig uppföljning.

Kerli Faramarzi.

Koll på avtal och tänder

Karriär

Åren som tandläkare väckte intresse för juridik och avtalsfrågor. Kerli Faramarzi fann ett nytt karrärspår inom tandvården som avtalscontroller och jurist vid Folktandvården Stockholms inköpsenhet.

Lediga jobb

Strategisk IT-upphandlare – Telge Inköp

Senior upphandlare till MKB Fastighets AB

Senior upphandlare till Chalmers

Strategisk inköpare till ekonomienheten, SPSM

Polisen

Verksamhetsspecialist lager- och inventariesystem till Polismyndigheten

  • IT upphandlare till Malmö stad
  • Operativa inköpshandläggare sökes till Upplands-Bro kommun
  • Inköpare som vill göra skillnad på riktigt, Polismyndigheten
  • Inköpare med utökat kundansvar till Adda Inköpscentral
  • Upphandlare till Södertörns högskola
  • Upphandlare till Eskilstuna kommun
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Undvik falluckor vid ramavtal!

– Det är så spännande att borra ner sig i de juridiska frågeställningarna som gäller just ramavtal och avrop från ramavtal. Hur kan du upphandla och använda dig av ramavtal på ett så praktiskt sätt som möjligt? Det frågar sig Mathias Sylvan, som leder kursen Ramavtal. Men han varnar också för de minor du kan gå på.

Senaste nyheterna

Ser ingen ”ljusning”Ser ingen ”ljusning”
Hoppas på FI med EU som reservHoppas på FI med EU som reserv
Riksdagsnej till LOU-tilläggRiksdagsnej till LOU-tillägg
”Nya nitton” gör skillnad”Nya nitton” gör skillnad
Bommar uppföljningen igenBommar uppföljningen igen
Koll på avtal och tänderKoll på avtal och tänder
Örebro och Östersund i framkantÖrebro och Östersund i framkant
”Referenskrav utestänger de små””Referenskrav utestänger de små”
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Senaste kommentarerna

  • Hoppas på FI med EU som reservEn onödig försäkring tycker jag och mig veterligen används den inte särskilt ofta. Moraliskt är det oavsett fel köpa sig...
  • Bommar uppföljningen igenFrågan är ju dock var resurserna skall tas ifrån? När jag frågade Kammarkollegiet sa dom att de inte hade tillräckligt...
  • Hoppas på FI med EU som reservHur många gånger har det nyttjats av upphandlande myndigheter/enheter de senaste åren skulle vara intressant att veta? Marina har en...
  • Hoppas på FI med EU som reservFast försäkringen gäller väl inte för grov oaktsamhet, uppsåtlig handling eller rättsstridig handling? Som för många andra försäkringar - försäkringsärenden.......
  • ”Nya nitton” gör skillnadHeja Västerås!

Aktuella utbildningar

  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 16 oktober
  • Anbuds­utvärdering | 18 oktober
  • Agil upphandling | 19 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 25-26 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 9 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 14 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 22-23 november
  • Leda upphandlingar effektivt | 30 november
  • Hållbar upphandling | 5 december
  • LOU på två dagar | 6-7 december
ANNONS FRÅN AFF

Aff gör oss och leverantören trygga

– Utan Aff skulle våra upphandlingar bli än mer omfattande, säger Anders Kjellqvist på Micasa. Han uppskattar att Aff uppdateras och utvecklar branschen, och ser stora fördelar med att avtalen använder samma begrepp och struktur. Det skapar trygghet.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Bort från leverantörsberoendet
  • Inget ramavtal i LUF:s mening
  • Säpo förnyar råd om säkerhetsskydd
  • Upphandlaren viktig i totalförsvaret
  • Burlöv ger barnen en röst
  • Upprop för prisutvärdering på riktigt
  • ”Nej, du tolkar HFD-dom fel”
  • Vi bör alla bli lite mer brittiska
  • Föreslår att kinesiskt anbud förkastas
  • Ett steg fram — 22 steg tillbaka
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Hållbarhet är mer än bara miljö

Du behöver förstå grunden för att kunna bli en bra kravställare. Det är så lätt att hållbarhetsfrågan bara blir miljö eller som jag också märkt, bara blir klimat, det är ju många fler frågor än så inom området! Det menar Malin Möller, hållbarhetsexpert och kursledare på Upphandling24.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Adress: Upphandling24, Tegnérgatan 39, 111 61 Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »