-Vi är mycket stolta och glada att vi får fortsatt förtroende av Skånetrafiken. Vi försvarar vår befintliga verksamhet, och bryter ny mark. Vi ser fram emot att fortsatt arbeta med Skånetrafiken för att få nöjdare och fler resenärer till kollektivtrafiken. En viktig aspekt blir att säkerställa kollektivtrafikens attraktivitet när den pågående situationen med Covid-19 har övergått, kommenterar Johan Lundqvist, som är regionchef i Skåne för Bergkvarabuss.
De fyra ”paketen” täcker ungefär hälften av regionbusstrafiken i Skåne och även en mindre del av stadstrafiken. Avtalen är på 8+2 år med trafikstart i huvudsak i december i år.
Bergkvarabuss blir kvar som operatör för avtalsområde Söderslätt och tar över Nordväst (med Ängelholm som bas) från Nobina.
Dessutom har Kalmarföretaget skrivit avtal med Skånetrafiken om det nya storområdet Österlen, som fram till avtalsstart är uppdelat på tre mindre områden med både Bergkvarabuss och Transdev som leverantörer.
Nobina kan trösta sig med att få behålla trafiken kring Lund, som enligt Skånetrafiken blir det allra största regionbussavtalet med 20 procent av fordonsflottan och ett värde för hela avtalsperioden på 1,6 miljarder kronor.
Skånetrafiken lovar bättre punktlighet och större hållbarhet genom bland annat fler elbussar med de nya avtalen.
Dessutom görs en satsning på en form av beställningstrafik, plusresa, på Österlens landsbygd.
-Med plusresa så utvecklar vi ett nytt system för ett mer flexibelt och hållbart resande med kollektivtrafik på landsbygden. Plusresa ska bli en bokningsbar resa med kollektivtrafik för våra kunder som har långt till närmsta busshållplats eller tågstation, berättar Saman Tondnevis, affärsområdeschef på Skånetrafiken.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer