När Konsumentverket upphandlade helhetsdrift av sin IT-miljö hörde två referenser på installationer av ungefär lika många användare som verket har till kravbilden. Atea presenterade i sitt anbud ett uppdrag med 40 användare medan Zetup valde att referera till ett system med inte färre än 900 användare.
Med tanke på att upphandlingen rör cirka 150 användare menar Qbranch att dessa båda referenser inte håller måttet. Även om ”ungefär” är ett vagt begrepp håller förvaltningsrätten med det klagande företaget. Med en normal språklig tolkning kan varken 40 eller 900 anses ungefär lika mycket som 150.
Enligt förvaltningsrättens färska dom (pdf) borde anbuden från Atea och Zetup, de enda av sammanlagt sex bud som uppfyllde de obligatoriska kraven, ha förkastats. Beslutet är att upphandlingen ska göras om.
Konsumentverket fick inget gehör för synpunkten att bara 200 av de 900 användarna i Zetups referensuppdrag var administrativa användare. Resten var brandmän med tillgång till enbart delade datorer.
Verket ansåg inte heller att Qbranch lider skada eftersom bolaget inte uppfyllt samtliga skall-krav och därmed uteslutits från utvärderingen. Domstolen menar dock att om alla anbudsgivare får chansen att delta i en ny upphandling är företagets situation bättre än om bara några anbudsgivare uteslutits.
Konsumentverkets IT-driftsupphandling är värd cirka fyra miljoner kronor per år.
Betydelsen av ett ungefär
Varken 40 eller 900 är ungefär detsamma som 150. Det har Konsumentverket fått lära sig av förvaltningsrätten sedan man godkänt referensinstallationer som knappast kan beskrivas som ungefär av samma storlek som verkets eget system.
| 2014-11-12
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer