Kostnaderna för att driva kollektivtrafik ökar i snabbare takt än resandet. Enligt en färsk rapport (pdf) från Sveriges Bussföretag ökande resandet med drygt 14 procent mellan åren 2007 och 2012. Fast kostnaderna steg under samma period med hela 37 procent.
– Rapporten visar på både goda och sämre exempel, konstaterar Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Det är stora skillnader mellan landets olika delar. I till exempel Värmland ökade resandet med drygt 18 procent medan kostnaderna per resa minskade med 6 procent. Även Gävleborg har positiva siffror i rapporten.
De län som får ut minst antal resor per skattekrona är Kronoberg, Halland, Kalmar och Örebro.
– Vi har inte råd att fortsätta att slösa med kollektivtrafikens pengar. Ska vi lyckas öka antalet resenärer i kollektivtrafiken måste vi använda våra samlade resurser kostnadseffektivt och klokt.
Hon pekar på de rekommendationer för upphandlad trafik som lanserats av branschens aktörer på nationell nivå inom samarbetet Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik. I arbetet har företrädare för både offentliga upphandlare och bussföretag medverkat.
– Genom att standardisera exempelvis krav på fordon minskar behovet av särlösningar som tar tid att utforma och förstå samt kostar pengar eftersom fordonen då avviker från de vanliga modellerna.
Rapporten visar att allt fler kollektivtrafikmyndigheter tillämpar branschens gemensamma avtalsrekommendationer och affärsmodeller.
– Upphandlingarna blir på så sätt mer kostnadseffektiva, det minskar riskerna för trafikföretagen och minskar även risken för överprövningar av besluten, säger Anna Grönlund.
Billigare buss med gemensamma rekommendationer
Resandet med kollektivtrafik ökar, men det gör även samhällets kostnader. Sveriges Bussföretags Anna Grönlund ser branschens gemensamma avtalsrekommendationer och affärsmodeller som bästa receptet mot upphandlingsslöseri.
| 2014-04-16
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer