– Vi ska alltid ifrågasätta varje inköp vi gör som leder till att nytt material utvinns och resurser förbrukas, säger ansvarig upphandlare Anna Larsson i en text på kommunens webbplats.
Hon uttrycker stolthet över att kommunens ramavtal för begagnade möbler fått genomslag i kommunorganisationen och bidrar till både miljövinster och lägre kostnader jämfört med att köpa nytt.
Med avtalsstart i mars för två år sedan har Eslöv kommun fyra ramavtalsleverantörer – Soeco, Recycling Partner, Input och Rekomo – för begagade möbler.
Förra året gjordes avrop för närmare 1,5 miljoner kronor. Kostnaden för nya möbelköp till Rådhuset beräknades till 1,7 miljoner kronor – nu kommer Eslövs kommun undan med ungefär halva summan.
Två olika kommunförvaltningar ska flytta in i Rådhuset efter renovering. Anna Larsson om samarbetet med berörda förvaltningar (kultur/fritid samt serviceförvaltningen):
– Som upphandlare arbetar du inte enbart med att ta fram ett avtal, utan du ska även få verksamheterna att använda våra avtal på rätt sätt. För att lyckas med det så krävs det tid, engagemang och en god servicenivå som hjälper våra beställare att kunna fatta rätt beslut och göra de val som är bäst för kommunen som helhet.
– Vi kan göra stor skillnad genom att arbeta strategiskt och informera om vilka fördelar och möjligheter det finns med våra ramavtal. Med ett nära samarbete och en god dialog så kommer vi långt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer