
Överkalix kommuns tekniska avdelning genomförde i maj 2017 en upphandling. En av anbudsgivarna hade ringt sista dagen för att lämna in anbud och kontrollerat att det gick att lämna in anbud i kommunens brevlåda.
Anbudsgivaren fick svaret att det gick bra, men detta företags anbud fanns sedan inte med när anbuden öppnades. Då endast ett anbud kommit in gick kontraktet till detta företag.
Några dagar efter anbudsöppningen, då tilldelning redan skett, hörde det brevlådeförfrågande företaget av sig och undrade hur upphandlingen hade gått.
– Han sa att han hade lämnat in anbudet. Vi hade ju ingen anledning att misstro honom så vi började grunna på var det kunde ha försvunnit, säger Kenneth Sköld till Norrbottens-Kuriren.
Då gjordes en ordentlig kontroll av brevlådan som tömts flera gånger sedan anbudet lämnats in.
– Det var en ren ingivelse. När vi känner under ”taket” sitter ett kuvert med anbudet och en reklamtidning fastkilade där, säger Kenneth Sköld till Norrbottens-Kuriren.
Han har inget svar på varför företaget som lämnade in anbudet i brevlådan inte kontaktades utan anger att de antagit att företaget inte, i slutänden, ångrat sig och inte lämnat in något anbud.
Kommunen tog på sig ansvaret och betalade ut en ersättning på 100 000 kronor till det drabbade företaget.
Nu har kommunen också slutat att acceptera manuellt inlämnade anbud. Alla anbud ska lämnas digitalt och det skickas ut en bekräftelse på mottagandet till avsändaren. Allt för att slippa leta efter anbud som fastnat i brevlådan.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer