Bussbranschen har enats om en standard för kravställande på bussar i upphandlad trafik, Buss 2014.
Men enligt Sveriges Bussföretag följs inte rekommendationerna vid upphandlingar, med fördyringar som följd.
I rapporten ”Detaljstyrning gynnar inte kollektivtrafikens kunder” går branschorganisationen igenom alla trafikupphandlingar rörande linjebusstrafik 2017.
Slutsatsen är att rekommendationerna, som ska minska detaljerade och kostnadsdrivande detaljkrav, bara användes i 20 procent av alla regionala upphandlingar.
De tre stora kollektivtrafikmyndigheterna adderar extra krav och eftersom de ansvarar för en stor del av landets busstrafik blir genomslaget stort sett till hela riket, enligt rapporten.
– Årets resultat är en försämring jämfört med tidigare år, säger Anna Grönlund, vice vd för Sveriges Bussföretag.
Ett exempel på krav som fördyrar trafiken är detaljstyrning av hur förarnas uniformer ska se ut.
– Detta är djupt olyckligt och är inte till gagn för någon. Även om man utför ett uppdrag på kontrakt är det trafikföretaget som har ansvaret för sina anställda och ska säkerställa att de har en korrekt och lämplig arbetsklädsel, det ansvaret kan inte ligga på någon annan. Denna trend är enbart kostnadsdrivande och bidrar inte till nöjdare eller fler resenärer, enligt Anna Grönlund.
Sveriges Bussföretag är en av parterna i det branschgemensamma arbetet Partnersamverkan för en förbättrad kollektivtrafik.
Övriga aktörer är Sveriges Kommuner och Landsting, Taxiförbundet, Svensk Kollektivtrafik, Jernhusen, Branschföreningen Tågoperatörerna och Trafikverket.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer