Stockholm, Tyresö och Vaxholm är de tre kommuner som är sämst i Stockholms län på kontroll och uppföljning av upphandlingar. I rapporten Upphandlingsindex i Stockholms län 2015 (pdf) har LO-distriktet granskat vilka rutiner som finns för att kontrollera de leverantörer som kommunerna köper varor och tjänster av.
Det visar sig att över hälften av länets kommuner saknar rutiner för att stävja ekonomisk brottslighet och skattefusk. Sju av tio kommuner bedömer att man inte har tillräckliga resurser att genomföra tillfredsställande kontroller av att de företag som upphandlats följer lagar och förordningar.
Utan tydliga rutiner och regelbundna kontroller riskerar kommunerna inte att bara att bidra till ekonomisk brottslighet och skattefusk. Enligt LO-distriktet finns även risk för osund konkurrens och försämrade arbetsvillkor.
Endast en av tre kommuner kontrollerar löpande att deras huvudleverantörer följer lagar och förordningar. Vid sju av tio kommuner saknas rutiner för att hantera låga anbud. Nära var fjärde kommunstyrelse har inte granskat upphandlingsverksamheten det senaste året.
LO-distriktet i Stockholms län anser att kommunpolitikerna bör ta ett större ansvar för kontroll över upphandlingar. Receptet är att avsätta mer resurser.
Av de 26 kommuner i Stockholms län som fått LO-distriktets enkät har 19 svarat. Rapporten, som i år gjorts för fjärde gången, pekar ut Järfälla som bäst med Salem som tvåa och Södertälje som trea. Järfälla toppade även i fjol.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer