-Det här blir ett bra och viktigt led i vårt arbete med näringslivsutveckling, säger Moras kommunalråd Anna Hed efter kommunfullmäktigebeslutet tidigare i veckan där planerna fick politiskt klartecken.
Mora, Orsa och Älvdalen har tillsammans omkring 35 000 invånare i den nordvästra delen av Dalarna.
Kommuntrion samverkar sedan tidigare kring upphandlingsfrågor och nu väntar en fördjupning genom en gemensam upphandlingsorganisation.
I egenskap av den betydligt större kommunen får Mora ansvaret som värdkommun och inköpscentral med bemanning av den nya organisationen, där Orsa och Älvdalen som mindre kommuner ska ha varsin upphandlingsansvarig tjänsteperson.
Tanken är att inköpsresurserna totalt sett ska öka för att kunna ge kommunala enheter och bolag mer stöd i deras inköp och även öka resurserna för avtalskontroll.
Samtidigt ges upphandlingsfrågor allmänt en högre status inom det kommunala arbetet och blir en stående punkt när kommunledningarna träffas för samverkansmöten.
Förändringarna bygger på en utredning som blev klar i början av året och som lyfte fram fördelarna med att utveckla det befintliga samarbetet mellan dalakommunerna.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer