Den 1 juni 2017 kompletterades upphandlingslagstiftningen med regler om att arbetsrättsliga villkor ska ställas i vissa fall.
Upphandlingsmyndigheten, UMH, har gjort en enkät för att undersöka vad lagändringen inneburit.
Resultaten visar att 63 procent av kommunerna som besvarat enkäten uppger att de ställt arbetsrättsliga villkor de senaste tolv månaderna. Motsvarande andelar för regioner och statliga myndigheter är 69 respektive 43 procent.
Samtidigt svarar 16 procent att de inte vet om de har ställt villkor eller inte. Störst är osäkerheten bland de statliga myndigheterna där 20 procent svarar att de inte vet.
– Att veta om man har ställt krav är en förutsättning för att veta om man följer lagstiftningen, säger Lisa Sennström, upphandlingsjurist på UMH till Arbetet.
Av enkäten framgår också att många av de som ställer krav inte följer upp dem. Bland kommunerna är det bara 16 procent som följer upp kraven. Motsvarande andel för både regioner och statliga myndigheter är 11 procent.
– Upphandlar man i en riskbransch är det viktigt att göra en uppföljning för att visa att man menar allvar. Det är svårt att upptäcka brister annars, säger Lisa Sennström.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer