Många av Sveriges kommuner har badhus som i dag börjar bli till åren. Med utrymme för nytänkande och innovation ska Kristianstads planerade badhus stå modell för hur man kan upphandla ett mer innovativt badhus. För att få nya infallsvinklar på upphandlingen gav Upphandlingsmyndigheten Krinova Incubator & Science Park i uppdrag att identifiera möjliga innovationszoner i framtidens badhus. Under tio veckor har tre nyutexaminerade högskolestudenter varit anställda av Krinova i ett så kallat ToY-projekt (Team of Young professionals) och genom intervjuer, workshops och med stöd från Krinovas business designers identifierat fem ”innovationszoner” (pdf) som särskilt viktiga för att skapa framtidens badhus.
– Ett badhus är en mångmiljoninvestering. Därför är det viktigt att optimera en sådan satsning och ta vara på möjligheten att upphandla ett badhus som erbjuder mesta möjliga nytta för kommunens invånare och som samtidigt triggar utveckling och innovation, säger Charlotte Lorentz Hjorth, vd för Krinova Incubator & Science Park.
Identifieringen av de fem innovationszonerna gör det möjligt att upphandla tydliga funktioner hos ett framtida badhus, funktioner som det inte alltid finns färdiga lösningar på och som triggar ny utveckling.
Den första zonen ”Det genuina badhuset” bygger på att ta tillvara på ortens lokala värden för att skapa attraktionskraft. Den andra zonen ”Mångbottnat badhus” innebär att tänka in olika behov och genom att bygga i moduler enklare kunna uppdatera exempelvis teknik.
”Det sociala badet” är ytterligare en zon där badhuset blir en mötesplats över exempelvis ålders- och kulturella gränser. Men framtidens badhus rymmer mer än bara den fysiska miljön, ”Normkritisk badpedagogik” är en fjärde zon, vilket bl a innebär att genom utbildning utveckla badvaktens roll till badpedagog som kan jobba förebyggande med konflikter för att skapa trygghet och trivsel.
Den femte zonen slutligen är ”Hållbarhet” och kopplar an till energianvändning och rening, men täcker också in badhuset som en möjlig framtida testbed för ny teknik och nya produkter.
– Nu ser vi fram emot arbetet med att realisera idéerna för framtidens badhus, säger Charlotte Lorentz Hjorth.
Kommunals krinova med en genus propaganda skräp varit intressantare att se vad den privata marknaden hade haft för lösning på tryghets problematiken.
Har läst mycket dumt, men det här tar nog priset. Men det klart, det är ju bara skattepengar det handlar om.. Herregud
” Ett badhus är en mångmiljoninvestering.” Därför skall vi kasta pengarna på meningslösa delmål som inte en jävel vill ha.