Det säger Therese Frennberg, chef för myndighetens brottsförebyggande avdelning, efter beskedet via regleringsbrev om vad som gäller kring it-systemet för samordnad registerkontroll.
– Vi är lika angelägna som andra att leverera tjänsten så fort det bara går. Vi har inte tänkt att nu bygger vi tjänsten under tre år och så kommer det någonting, utan vi planerar för att tillgängliggöra delar åt gången, säger Therese Frennberg.
Exakt vilka delar som först kan bli aktuella kan Bolagsverket i nuläget inte säga något om.
Den nya tjänsten utgår från det förslag som leverantörskontrollutredningen presenterade sommaren 2023.
Modellen bygger på att Bolagsverket ska samla information från register för användning av upphandlande myndigheter vid kontroll av uteslutningsgrunder samt vid uppföljning av kontrakt.
Kontrolltjänsten ska omfatta register från Bolagsverket, Polisen, Skatteverket, Kronofogden samt länsstyrelsen, bland annat gällande brottslig verksamhet och leverantörsskulder.
– Vi har fått en hel del frågor om tjänsten och känner absolut att vi behöver förtydliga vad som kommer att levereras och när. Nu fick vi en första utbetalning av medel för utvecklingsarbetet 17 januari och kan rulla igång det arbete på myndigheten som smögs igång i höstas lite mer. Och så snart det bara går kommer vi att förtydliga mer kring arbetet, säger Therese Frennberg.
Utredningens föreslagna tidsplan var ikraftträdande 1 oktober i år, en bedömning som Bolagsverket gick emot i sitt remissvar med en uppskattning om första leverans som möjlig 24 månader från beslut.
Regeringen ställer nu som krav att systemet ska kunna tas i drift 2028.
– Det bygger på en dialog mellan oss och Regeringskansliet och även det vi framfört i tidigare remissvar som görligt, säger Therese Frennberg.
– Det finns ju ingen lagstiftning om detta ännu, men regleringsbrevet ger ändå ett tydligt uppdrag att vi ska bygga upp tjänsten i enlighet med utredningens förslag.
Hon ser inga direkta hinder för att bygga upp tjänsten och pekar på att Bolagsverket har en vana att arbeta med informationsförsörjning och samverkan med andra myndigheter.
Men de summor som är aktuella ger en bild av ett omfattande arbete de närmaste åren. I årets budget har Bolagsverket beviljats 12,8 miljoner för kontrolltjänsten. Utvecklingsarbetet i sin helhet har kostnadsberäknats till upp mot 135 miljoner kronor.
– Den samordnade registerkontrollen kommer att byggas upp som en e-tjänst där en viktig del blir att nå fram till någon form av behörighet för upphandlande myndigheter att ta del av den information man söker, säger Therese Frennberg
Hon tillägger:
– Det är ett viktigt uppdrag för Bolagsverket och av betydelse för att bidra till det brottsförebyggande arbetet i samhället. Vi ser fram emot att så småningom tillhandahålla den här tjänsten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer