Det är Visma Advantage som har frågat sina kunder vad de tycker är viktigast när de väljer hotell i tjänsten. Undersökningen visar att intresset för priset har minskat kraftigt sedan förra året. I samma undersökning 2013 angav 61 procent att priset var viktigast, medan motsvarande andel i år bara är 46 procent.
Det allra viktigaste för affärsresenären av de åtta undersökta kriterierna är fortfarande hotellets läge. I år är det 69 procent som anser att läget betyder mest. Under förra årets undersökning var den siffran 75 procent.
– Att intresset för pris sjunker visar att affärsresenärer blivit mer medvetna om andra kriterier, till exempel att hotellet har ett bra läge och goda parkeringsmöjligheter. Detta innebär att hotellkedjorna behöver göra andra satsningar än att pressa priserna för att kunna slå konkurrenterna, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.
Hotellets parkeringsmöjligheter är ett nytt kriterium för årets undersökning. Det visade sig dock ionte vara någon kioskvältare i undersökningen, då endast 23 procent anser att detta är av stor vikt när de väljer hotell. Det som anses som minst viktigt är fortfarande tillgång till gym och spa.
– Resenärer är mer medvetna om nyttan med att se över en helhetsresa, alltså totalkostnaden för resan i förhållande till levererad service. Du tänker exempelvis ofta på hur du reser till staden, hur du tar dig från destinationsort till hotellet, från hotell till kontor. Men du funderar också över vad som ingår i priset – wifi, parkering, frukost, säger Fredrik Ljungqvist på First Hotels om resultatet i undersökningen.
Det här är viktigast på affärsresan
Inte ens hälften av affärsresenärerna anger pris som viktigaste kriterium när de väljer hotell. I en undersökning från Visma framkommer vad som är absolut viktigast.
| 2014-05-15
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer