De svenska klimatmålen innebär en minskning av växthusgasutsläppen från inrikestransporter med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010.
Nu har Adda Inköpscentral tagit fram en strategi för att ställa krav på transporter som avropas från ramavtalen.
– Då transporter står för en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp så kan den offentliga upphandlingen göra stor klimatnytta genom att ställa krav i linje med våra klimatmål, säger Peter Nohrstedt, hållbarhetschef på Adda Inköpscentral.
Kraven ställs på olika nivåer beroende på hur transportintensiva avtalen.
Det finns krav på tre nivåer – guld, silver och brons – där guldnivån för de mest transportintensiva avtalen är där det går att göra störst skillnad med drivande kravställningar.
Kraven innebär att leverantörerna ska ha en handlingsplan för att nå utsläppsminskning åtminstone i linje med de nationella klimatmålen.
Leverantörerna ska också aktivt arbeta för att minimera och optimera transporterna inom tjänsterna eller vid leverans av varor. I de mest transportintensiva avtalen anges andel fossilfria transporter som ska uppnås under avtalstid.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer