ISS har levererat tjänsten biljettkontrollering till SL sedan 2013. I samband med att det befintliga avtalet närmar sig sitt slut gick SL ut med ny offentlig upphandling, som ISS återigen vann. Avtalet som träder i kraft den 1 januari 2018, är tecknat på sju år med ett totalt kontraktsvärde på drygt 300 miljoner kronor.
Avtalet innebär att det även i fortsättningen är ISS personal som kontrollerar att resande i SL-trafiken har giltig biljett. Med start 2019, kommer SL och ISS att dubblera antalet biljettkontroller till mer än fem miljoner biljettkontroller årligen. Kontrollerna omfattar samtliga färdmedel som SL erbjuder och under dygnets alla timmar. I uppdraget ingår också stöd och service till resenärerna.
Enligt avtalet kommer också antalet heltidsanställda kontrollanter att öka från 23 i dag till 52.
Detta görs utan att kostnaden ökar nämnvärt. Från dagens 41,9 miljoner kronor per år kommer de att kosta 43,1 miljoner per år. Det skrevs 2016 ut böter för 2016 för sammanlagt 40,6 miljoner kronor, böter som inte alltid betalats.
Nu väntas böterna öka och täcka en större del av kostnaderna för kontrollerna. SL beräknar att de 2016 hade 267 miljoner i uteblivna biljettintäkter.
– Vi tar ytterligare ett steg för att mota fusk och tjuvåkning i dörren och markera att kollektivtrafiken är till för hederliga betalande resenärer, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till SvD.
ISS Facility Services är glada över att ha skrivit ett avtal som sträcker sig över sju år.
– Att vi nu blickar framåt mot ett samarbete över sju år känns extra roligt och gör det möjligt för oss att stärka vår relation med SL än mer och utveckla vårt redan väl fungerande partnerskap tillsamman. Det är glädjande att vi kan fortsätta vårt samarbete med SL kring att sköta och vidareutveckla biljettkontrollerna. Det är ett komplext serviceuppdrag, där våra medarbetare gör ett bra arbete, säger Gary Kidd, vd, ISS Sverige.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer