I småländska Alvesta står upphandling inte direkt högt i kurs. Den 1 januari 2014 rationaliserade kommunen av kostnadsskäl bort den ena av två upphandlartjänster.
Förhoppningen var att upphandlingssamarbetet med Växjö kommun skulle kompensera denna personalminskning. Fast så har det inte blivit. Av den granskning av upphandlingsverksamheten som Pwc gjort på uppdrag av kommunens revisorer framgår att samarbetet inte kompenserat för den indragna tjänsten.
Revisionsrapporten, en uppföljning av en granskning som även gjordes år 2012, ger vid handen att upphandling är lågt prioriterat. En rad brister som påpekades vid förra granskningen är ännu inte åtgärdade.
Köptroheten bedöms som låg och uppföljningen svag. Inköp sker utanför ramavtal. Såväl gränsvärden för direktupphandling och inköpspolicy beskrivs som dammiga.
Det ser heller inte ut att kunna ske någon förbättring i närtid. Sedan augusti i fjol har den kvarvarande upphandlartjänsten bemannats med en vikarie – som nu är gravid och därför snart ska sluta.
– Vi sitter risigt till, säger Kristiina Kosunen Eriksson, kommunchef i Alvesta, till Smålandsposten. Vi har tagit in en rekryteringsfirma men jag vet inte när vi kan anställa någon.
Var det ett misstag att skära ner och ta bort den ena tjänsten som upphandlare?
– Jag vill som tjänsteman inte svara på den frågan. Men begränsade resurser innebär begränsade insatser.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer