– Om du som småföretagare vet att all kunskap du behöver finns på ett och samma ställe så minskar det tiden du behöver lägga på att hämta in den kunskapen. Det ska bidra både till att fler företagare får chansen att delta i upphandlingar samtidigt som Göteborgs stad får en väl fungerande konkurrens. En win-win för Göteborg, summerar Emilia Lindhe Vithal, utvecklingsledare på förvaltningen för inköp och upphandling inom Göteborgs stad.
Hon har sedan i höstas lett arbetet med anbudsguiden där viktig ”input” hämtats från företagslotsar, stadens egna upphandlare och leverantörer.
Den digitala anbudsguiden är indelad i 6 avsnitt och beräknas ta ungefär 25 minuter att gå igenom i sin helhet.
Göteborgs stad har försökt fylla luckor och utveckla informationen efter att ha tittat på andra guider.
– Vi har kortat ner avsnitten om lagar och regler till förmån för att förklara hur det fungerar i Göteborg och ge exempel och konkreta instruktioner. Vi har också arbetat med blandat format i form av text och film för att visuellt förklara hur det fungerar, säger Emilia Lindhe Vithal.
Vad är du mest nöjd med innehållsmässigt?
– Att guiden känns enkel att ta till sig. Den visar att det inte behöver vara så krångligt – en affär är en affär även när den är offentlig.
Arbetet med anbudsguiden är en del av en större satsning på att stärka företagsklimatet i Göteborg och leva upp till ambitionerna i stadens näringslivsstrategiska program om att skapa rimliga förutsättningar för små och medelstora företag för att delta i offentlig upphandling.
Göteborgs stad har årliga inköp av varor och tjänster för närmare 27 miljarder kronor och drygt 13 000 leverantörer.
Väldigt informativ och pedagogisk!