Upphandlingen följer en tidigare upphandling som avbröts i våras på grund av bristande konkurrens och som bedöms förskjuta tidsplanen med närmare ett år.
Den här gången efterfrågar myndigheten byggnation av en ny isbrytare – till skillnad från två fartyg i den första upphandlingen.
Sjöfartsverkets medel räcker inte till att investera i mer än en isbrytare i nuläget.
– Summan vi har fått av regeringen baseras på ett medelvärde som räknades ut på vad isbrytare kan kosta 2017. Sedan dess har inflationen gått upp, skeppsvarvskostnaden har ökat enormt och stålpriset har gått upp väldigt mycket. Dessutom har vi under den här perioden kommit fram till att vi ska ha metanol vilket också blir en kostnadsökning, säger Jonas Franzén, kommunikationsstrateg på Sjöfartsverket, till Sjöfartstidningen.
En kvalificeringsrunda har nu inletts och ska följas av en andra fas där kvalificerade varv får tillgång till ritningar och andra dokument för att kunna lämna anbud.
Sjöfartsverket kräver att varven ska finnas i länder som Sverige har bilaterala handelsavtal med.
– Det kommer inte att bli Kina eller Ryssland exempelvis, för de länderna har inte handelsavtal med Sverige, säger Jonas Franzén.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer