Varje år upphandlar regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner kollektivtrafik för runt 32 miljarder kronor. Det handlar till stor del om linjetrafik med buss och tåg, men också skolskjuts och färdtjänst i taxi.
Sedan etableringen av Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik år 2008 har ett arbete pågått för att utveckla upphandlingar och avtalsprocess. Nu publiceras modellavtal, allmänna villkor och vägledningar kring hur en bra upphandlingsprocess bör genomföras i en ny och grundligt genomarbetad version.
Anna Grönlund är expert vid Sveriges Kommuner och Landsting samt dessutom ordförande för Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik. Hon förklarar att syftet med att samla branschens erfarenheter och goda exempel är att ge förutsättningar för goda upphandlingar:
– Vi vill att de pengar som samhället satsar nyttjas på bästa sätt och leder till att vi får en attraktiv kollektivtrafik som får fler att ställa den egna bilen.
Bakom arbetet med avtalsprocessen står, utöver Sveriges Kommuner och Landsting, Svensk Kollektivtrafik, Branschföreningen Tågoperatörerna, Svenska Taxiförbundet och Svenska Bussbranschens Riksförbund.
Trots att företrädare för de tunga branschorganisationerna är och har varit delaktiga i arbetet med att utveckla modellen har den hittills inte fått hundraprocentigt fäste på marknaden. En lång rad upphandlingar har kritiserats för att frångå modellen genom att till exempel ställa speciella krav.
Efter en omfattande juridisk granskning publiceras de dokument som gemensamt arbetats fram på nätet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer