Kommuner och fristående skolor ska få ökade möjligheter att hjälpa varandra med olika uppgifter i skolan genom entreprenad. Elever som inte kan delta i reguljär undervisning ska i vissa fall i stället kunna få distansundervisning. Det är ett par av förslagen i betänkandet Entreprenad, fjärrundervisning och distansundervisning (SOU 2017:44) som överlämnats till gymnasie- och kunskapslyftsminister Anna Ekström av den särskilda utredaren Eva Durhan.
I betänkandet föreslås att det ska bli enklare för en utbildningshuvudman att ta hjälp utifrån genom entreprenader. Som exempel ges att skäl som att undervisningen över huvud taget ska bli av eller för att höja kvaliteten på verksamheten.
Entreprenad betyder att en kommun, ett landsting, staten eller en enskild som är huvudman för en utbildning avtalar med någon annan aktör om att denna ska utföra undervisning eller andra uppgifter som ingår i utbildningen. Huvudmannen är fortfarande ansvarig för utbildningen i dess helhet, det vill säga har kvar huvudmannaskapet, och samma bestämmelser som annars gäller.
Utredningen föreslår att möjligheterna till entreprenad utökas och att regelverket förtydligas. Nya möjligheter till entreprenad föreslås bland annat för fjärrundervisning och i fler skolformer än i dag.
Dessutom bedömer utredningen att till exempel en kommun som vill överlämna uppgifter som handlar om undervisning på entreprenad, inte behöver tillämpa LOU. Istället bedömer utredningen att verksamhet inom utbildningsväsendet är sådana icke-ekonomiska tjänster av allmänt intresse som inte omfattas av EU:s upphandlingsdirektiv. Därmed ska tjänsterna inte heller omfattas av LOU.
Utredningen menar också att det behövs utökade möjligheter till fjärrundervisning när undervisning annars inte kan komma till stånd. Därför ska bland fjärrundervisning i de obligatoriska skolformerna få användas i samtliga ämnen utom de praktisk-estetiska ämnena.
I årskurs 1–6 ska det dock bara vara tillåtet i vissa språkämnen. Även i gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska det få användas i flertalet ämnen.
Dessutom föreslås att distansundervisning ska införas som en möjlig väg för elever som annars inte skulle ha deltagit i någon undervisning. Elever som inte har möjlighet att delta i den reguljära undervisningen på grund av dokumenterad medicinsk, psykisk eller social problematik ska kunna få distansundervisning som särskilt stöd i årskurs 7–9 i bland annat grundskolan. I gymnasieskolan och gymnasiesärskolan ska denna elevgrupp kunna läsa en hel utbildning med distansundervisning. Endast huvudmän som har godkänts av Skolinspektionen ska få ge distansundervisning.
Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2018 och tillämpas från och med samma dag, förutom förslagen om distansundervisning som ska tillämpas på utbildning från och med den 1 juli 2020.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer