Efter en dom i förvaltningsrätten står det klart att Telia kommer svara för fast och mobil telefoni för cirka 43 000 medarbetare inom Stockholms läns landsting under de kommande fyra åren. Avtalet har dessutom en förlängningsoption på ytterligare fyra år.
– I utvärderingen var Telias anbud det som bäst mötte våra krav rörande kvalitet och pris, säger Henrik Wennergren, ansvarig för telekomtjänster inom Stockholms läns landsting.
Landstinget har gjort två upphandlingar av fasta och mobila telefonifunktioner. Dels är det ett huvudavtal för största delen av landstinget, dels ett avtal för Stockholms läns sjukvårdsområde.
Även stödtjänster i form av kundtjänstlösningar, hantering av mobila terminaler samt smartphones ingår. Henrik Wennergren förklarar:
– Vi har särskilt fokuserat på driftsäkerhet och användarvänlighet i upphandlingen, men även efterfrågat tjänster som stöder ett mer mobilt arbetssätt inom landstinget.
De mer långsiktiga kraven för det nya avtalet är robustare telefoni, fler mobila tjänster och lägre kostnader.
Jan Pettersson, chef för offentlig sektor på Telia, är både glad och stolt över förtroendet:
– Kommunikationstjänster är idag helt avgörande för en bra service till de boende i regionen.
Om avtalen förlängs maximalt kan de tillsammans vara värda omkring 800 miljoner kronor under åtta år. Övergången till Telia sker successivt, verksamhet för verksamhet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer