Den 14 juni sa riksdagen ja till regeringens lagförslag om krav på elektronisk faktura vid offentlig upphandling.
De nya reglerna innebär att alla företag som är leverantörer åt stat, kommun och landsting måste skicka e-fakturor enligt en ny europeisk standard till sina offentliga kunder.
Ulrica Dyrke, upphandlingsexpert på intresseorganisationen Företagarna, är positiv till en ökad digitalisering men oroas över hur de små och medelstora företagen ska klara omställningen.
– Vi på Företagarna hade hellre sett att man använt möjligheten till en mer successiv övergång till standardiserade e-fakturor för företagens del.
Nu är det viktigt att skapa goda förutsättningar för företagen att hantera omställningen, enligt Ulrica Dyrke.
– En viktig aspekt som kan underlätta är att alla offentliga aktörer ska kunna erbjuda en så kallad fakturaportal åt de företag som inte har något eget systemstöd för e-fakturor.
Hon efterlyser också tydliga och lättbegripliga stöd- och informationsinsatser för att ge vägledning om vad företagen utifrån sin nuvarande situation behöver göra för att leva upp till de nya kraven på e-fakturering.
– Ta del av den information som tas fram av Ekonomistyrningsverket, som har i uppdrag av regeringen att underlätta denna omställningsprocess, uppmanar Ulrica Dyrke.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer