Han disputerade i fredags vid Stockholms universitet (marknadsföringssektionen inom Stockholm Business School) med avhandlingen “Customer Attractiveness in the Public Sector”.
I en serie artiklar belyser David Fridner kundattraktivitet i offentlig sektor ur olika perspektiv – vad det består av, varför det är viktigt för offentliga organisationer och hur kundattraktivitet kan uppnås.
”Forskningen ifrågasätter upphandlingsfasens- och kontraktets makt att styra leverantörsrelationer i komplicerade utbyten och betonar istället vikten av sociala aspekter genom hela leverantörsresan. Vidare antyder forskningen att offentlig upphandling bör ta steg från ”blind neutralitet” i bemärkelsen likabehandling oavsett prestation, till att utveckla en större leverantörsdifferentiering.”, skriver Stockholms universitet på sin webbplats.
David Fridner kommenterar:
– Det finns mycket som tyder på att offentliga organisationer behöver jobba mer aktivt med att öka sin kundattraktivitet. Inte bara, eller ens huvudsakligen, för att stimulera ökad konkurrens i anbudsskedet, utan för att lyckas mobilisera leverantörer mot en mängd utfall som är viktiga för offentliga sektorn.
– En bra start för denna resa är att på ett systematiskt sätt skapa kunskap om vad som driver agerandet hos viktiga leverantörsgrupper och deras uppfattningar om den offentliga kunden ifråga.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer