LO-distriktet i Stockholm konstaterade nyligen att länets kommuner inte gör tillräckligt när det gäller uppföljning av genomförda upphandlingar. Enligt en rapport från TCO Development har landstingen samma svårigheter med resurser och nsvar för uppföljning.
– Vi hoppas att vår undersökning bidrar till utveckling av arbetet med sociala krav i IT-upphandling, säger Gabriella Blomgren, marknadschef på TCO Development som driver hållbarhetscertifieringen TCO Certified.
IT-produkter tillverkas ofta i Asien med stora risker för att bryta mot mänskliga rättigheter i leverantörskedjan. Även kemikalier är en miljö- och arbetsmiljörisk i hela livscykeln.
Även om IT-produkter ofta klassas som ”riskprodukter” finns det betydande oklarheter när det gäller var ansvaret ligger för att säkerställa att kraven på socialt ansvar följs.
Sex av de elva landsting som svarat på TCO Developments undersökning uppger att det finns politiskt beslut om sociala krav i upphandlingar. Betydligt mer oklart är vem som ansvarar för uppföljning av kraven, vem ansvarar för vad som sker om kraven inte följs samt vilka åtgärder som då ska vidtas.
Gabriella Blomgren vittnar om ett sedan tidigare gott samarbete med landstingen:
– De är föregångare som kravformare och kravställare inom miljö och social hållbarhet och vi hoppas att det tas ytterligare steg, speciellt nu när IT-upphandling är i hetluften och uttalat ska bidra till en mer hållbar utveckling.
Till förslagen hör att landstingen förtydligar ansvaret och att resurserna för att följa upp kraven utökas. Dessutom bör dialogen intensifieras med IT-leverantörerna om vikten av att kraven följs och hur uppföljningen sker.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer