Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Från pärm till skärm”

Regeringen kräver skärpning av statliga myndigheter med övergång till digitala inköp. Statskontoret får ett särskilt uppdrag att skynda på arbetet.

| 2025-06-09
Civilminister Erik Slottner.

– Vi måste gå från pärm till skärm. Digitala inköp sparar tid och pengar, ökar kontrollen och stärker beredskapen. Det är avgörande för att modernisera staten och förebygga oegentligheter, säger civilminister Erik Slottner i ett pressmeddelande.

Regeringens missnöje bygger på att det redan 2014 införde krav på att statliga myndigheter ska hantera sina beställningar digitalt.

Trots det hanterade mindre än 30 procent av myndigheterna beställningar digitalt under 2024, enligt en redovisning av Ekonomistyrningsverket.

Statskontoret får nu ett regeringsuppdrag att senast i mars nästa år redovisa varför vissa myndigheter lyckas bättre än andra och föreslå åtgärder för att öka digitaliseringen av statens inköp.

Erik Slottner pekar på att betydelsen för att motverka korruption och säkerställa effektiva inköp:

– Sett till statistiken för 2023 kan man anta att manuellt hanterade fakturor kostade 847 miljoner extra för staten mot om de automatiskt matchats mot en e-beställning.

I en debattartikel i Dagens samhälle har han lyft fram olika regeringsuppdrag som att Statens inköpscentral ska öka möjligheten till digitalt stöd vid avrop från ramavtal och att Statens servicecenter ska hjälpa statliga myndigheter att öka antalet digitala beställningar.

Läs mer: Digitala inköpErik SlottnerStatskontoret

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "”Från pärm till skärm”"

  1. Miaman skriver:
    10 juni, 2025 kl. 07:27

    Det var sannerligen på tiden! 😀

  2. Erik skriver:
    10 juni, 2025 kl. 08:20

    Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs med att handla från leverantörens webshop då det endast där går att se leverantörens lagersaldot i realtid. Ser man inte lagersaldot vid beställningstillfället bäddar det för problem.

    Fyll gärna på med kommentarer om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig att beställa med dagens e-beställningssystem… dvs som främst skapar problem och onödig administration.

  3. Linus Jeppsson skriver:
    10 juni, 2025 kl. 10:11

    Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor troligen kan beställas elektroniskt på ett eller annat sätt, så är det ett större problem med tjänster.

    Exempelvis är det många gånger svårt att beställa service och reparation på myndighetens utrustning via något annat än kontaktformulär/leverantörens ärendeportal eller telefon. Dessa är dessutom i många fall brådskande och kan vara problematiska att i förväg avgöra pris på.

  4. Karoline Holmberg skriver:
    17 juni, 2025 kl. 06:13

    Jag skulle snarare säga att man behöver analysera e-handelslösningarna för att se vilka av dem som är lämpliga för vilken typ av beställningar, om man nu står i startgroparna för att börja med e-handel (eller vill komma vidare med ett stagnerat e-handelsprojekt).

    Vissa e-handelslösningar är mer inriktade på varor eller beställning av artiklar, vare sig det gäller varor eller tjänster, medan det finns lösningar som ger stöd för både driftorder, beställning av tjänster och hantverkstjänster samt entreprenadprojekt och som går att integrera mot myndigheters fastighetssystem.

    Lagersaldo: Vill man kunna beställa från en leverantörs webbshop och ändå få fördelarna av e-handel i eget system finns möjlighet till punch-out, det är något som i stort sett alla leverantörer som har webbshop klarar av att ansluta till. Vid punch-out går du in i eget system, slussas över till leverantörens webbshop (vanligtvis anpassad efter den aktuella myndighetens upphandlande sortiment) där du lägger din beställning, som du sedan får med dig in i den egna e-handelslösningen, så att fakturan träffar ordern när den kommer.

    Brådskande order: För att hantera brådskande order finns möjlighet att lägga upp anpassade formulär (med eller utan orderattest) som också är adaptiva och fungerar att hantera i mobilen.

    Saknat pris: Att ett fastställt pris inte finns för ordern går att lösa med att man beställer leveransen mot en budget (som kan döljas för leverantören).

    Det finns möjligheter där ute, men vi behöver bli bättre på att nyttja dem.

  5. enblåman skriver:
    26 juni, 2025 kl. 08:52

    Vi ser med tillförsikt fram emot resultatet av detta arbete. Det är viktigt att man inte fastnar i detaljer.
    https://www.svt.se/nyheter/granskning/ugs-reporter-om-felaktigheterna-i-minstrarnas-cvn-klart-det-har-betydelse

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026