Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Från pärm till skärm”

Regeringen kräver skärpning av statliga myndigheter med övergång till digitala inköp. Statskontoret får ett särskilt uppdrag att skynda på arbetet.

| 2025-06-09
Civilminister Erik Slottner.

– Vi måste gå från pärm till skärm. Digitala inköp sparar tid och pengar, ökar kontrollen och stärker beredskapen. Det är avgörande för att modernisera staten och förebygga oegentligheter, säger civilminister Erik Slottner i ett pressmeddelande.

Regeringens missnöje bygger på att det redan 2014 införde krav på att statliga myndigheter ska hantera sina beställningar digitalt.

Trots det hanterade mindre än 30 procent av myndigheterna beställningar digitalt under 2024, enligt en redovisning av Ekonomistyrningsverket.

Statskontoret får nu ett regeringsuppdrag att senast i mars nästa år redovisa varför vissa myndigheter lyckas bättre än andra och föreslå åtgärder för att öka digitaliseringen av statens inköp.

Erik Slottner pekar på att betydelsen för att motverka korruption och säkerställa effektiva inköp:

– Sett till statistiken för 2023 kan man anta att manuellt hanterade fakturor kostade 847 miljoner extra för staten mot om de automatiskt matchats mot en e-beställning.

I en debattartikel i Dagens samhälle har han lyft fram olika regeringsuppdrag som att Statens inköpscentral ska öka möjligheten till digitalt stöd vid avrop från ramavtal och att Statens servicecenter ska hjälpa statliga myndigheter att öka antalet digitala beställningar.

Läs mer: Digitala inköpErik SlottnerStatskontoret

Fredrik Mårtensson

fredrik@upphandling24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

5 kommentarer på "”Från pärm till skärm”"

  1. Miaman skriver:
    10 juni, 2025 kl. 07:27

    Det var sannerligen på tiden! 😀

  2. Erik skriver:
    10 juni, 2025 kl. 08:20

    Det bör göras en utredning om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig för e-beställning, om detta inte likställs med att handla från leverantörens webshop då det endast där går att se leverantörens lagersaldot i realtid. Ser man inte lagersaldot vid beställningstillfället bäddar det för problem.

    Fyll gärna på med kommentarer om vilka varor och tjänster som inte lämpar sig att beställa med dagens e-beställningssystem… dvs som främst skapar problem och onödig administration.

  3. Linus Jeppsson skriver:
    10 juni, 2025 kl. 10:11

    Håller med Erik ovan. Det är tyvärr inte riktigt allt som lämpar sig för elektronisk beställning. Medan de flesta varor troligen kan beställas elektroniskt på ett eller annat sätt, så är det ett större problem med tjänster.

    Exempelvis är det många gånger svårt att beställa service och reparation på myndighetens utrustning via något annat än kontaktformulär/leverantörens ärendeportal eller telefon. Dessa är dessutom i många fall brådskande och kan vara problematiska att i förväg avgöra pris på.

  4. Karoline Holmberg skriver:
    17 juni, 2025 kl. 06:13

    Jag skulle snarare säga att man behöver analysera e-handelslösningarna för att se vilka av dem som är lämpliga för vilken typ av beställningar, om man nu står i startgroparna för att börja med e-handel (eller vill komma vidare med ett stagnerat e-handelsprojekt).

    Vissa e-handelslösningar är mer inriktade på varor eller beställning av artiklar, vare sig det gäller varor eller tjänster, medan det finns lösningar som ger stöd för både driftorder, beställning av tjänster och hantverkstjänster samt entreprenadprojekt och som går att integrera mot myndigheters fastighetssystem.

    Lagersaldo: Vill man kunna beställa från en leverantörs webbshop och ändå få fördelarna av e-handel i eget system finns möjlighet till punch-out, det är något som i stort sett alla leverantörer som har webbshop klarar av att ansluta till. Vid punch-out går du in i eget system, slussas över till leverantörens webbshop (vanligtvis anpassad efter den aktuella myndighetens upphandlande sortiment) där du lägger din beställning, som du sedan får med dig in i den egna e-handelslösningen, så att fakturan träffar ordern när den kommer.

    Brådskande order: För att hantera brådskande order finns möjlighet att lägga upp anpassade formulär (med eller utan orderattest) som också är adaptiva och fungerar att hantera i mobilen.

    Saknat pris: Att ett fastställt pris inte finns för ordern går att lösa med att man beställer leveransen mot en budget (som kan döljas för leverantören).

    Det finns möjligheter där ute, men vi behöver bli bättre på att nyttja dem.

  5. enblåman skriver:
    26 juni, 2025 kl. 08:52

    Vi ser med tillförsikt fram emot resultatet av detta arbete. Det är viktigt att man inte fastnar i detaljer.
    https://www.svt.se/nyheter/granskning/ugs-reporter-om-felaktigheterna-i-minstrarnas-cvn-klart-det-har-betydelse

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026