Pilotverksamheten har gjorts möjlig genom ett kommunalt beslut om dispens från förbundet mot tunga lastbilar nattetid.
– ”Piloten” innebär ett flertal miljövinster, både minskade utsläpp av luftföroreningar och minskad klimatpåverkan samt bättre nyttjande av befintliga resurser både när det kommer till fordonsflotta och trafikinfrastruktur, säger Lisa Pedersen, hållbarhetskoordinator på Malmö stads upphandlingsenhet inom stadskontoret.
Hon tillägger:
– Malmö stad är en stor beställare av olika produkter och tjänster. Framför allt livsmedel som bidrar till ökade leveransflöden till och från skolor, storkök och andra verksamheter runt om i staden. Det är verkligen roligt att vi har varit många, Martin&Servera samt flera förvaltningar från staden, som tillsammans har kämpat för att få detta projekt på plats och som ger så många vinster för staden.
Inriktningen är att komma igång med försöksverksamheten under första halvan av juni för att testa nattleveranser under ett år som grund för en ordentlig utvärdering inför framtida leveranser.
-Vi kommer att starta testperioden med ett tiotal enheter och sedan utöka med fler efter sommaren. Leveranserna kommer att ske både kvälls- och nattetid utifrån vilka enheter som deltar och bästa rutt att köra, säger Simon Tideman, platschef vid Martin & Servera Logistik.
”24/7”-leveranser anses gynna eldrivna fordon eftersom en relativt stor investeringskostnad då går att slå ut på fler arbetstimmar.
Malmö stad knyter satsningen till åtaganden för klimatomställning och att vara klimatneutrala 2030.
Men satsningen anses även kunna bidra till ökad trafiksäkerhet vid skolor. En riskfaktor som analyserats är ensamarbete under natten där åtgärder sätts in för att minska riskerna.
Malmö stad har fått inspiration och tips från Västerås stad, som genomfört ett snarlikt projekt, och hoppas nu på vidare spridning av modellen.
– Det är svårt att veta exakt hur stort intresset är men några andra kommuner har varit nyfikna och ställt följdfrågor. Även andra aktörer som verkar i Malmö har visat intresse genom att höra av sig till fastighets- och gatukontoret för att diskutera framtiden för 24/7-leveranser, säger Lisa Pedersen.
Totalt har Martin&Serveras stora avtal med Malmö stad (livsmedelsgrossist samt frukt- och grönt-avtal) ett värde på närmare 210 miljoner kronor per år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer