Transitio, ett samägt bolag av 20 landsting och regioner, upphandlade förra året 33 nya dubbeldäckartåg till ett värde av cirka 3,5 miljarder kronor för Mälardalstrafiken. Uppdraget att leverera de 33 tågen gick till schweiziska tågtillverkaren Stadler Rail efter att huvudkonkurrenten Bombardier uteslutits. Tågen kommer att ägas av Transitio och hyras ut till Mälab som tillhandahåller tågen till den trafikoperatör som ska bedriva trafiken.
Upphandlingen överklagades till förvaltningsrätten.
– Vi har överklagat för att få en bättre bild om hur man tänkt och resonerat från kundsidan. Vi tyckte att vi låg rätt i linje med hur kunden tänkt, säger Klas Wåhlberg, vd för Bombardier Transportation till VLT.
Nu har förvaltningsrätten kommit till ett utslag. Rätten anser att det var riktigt av Transitio att utesluta Bombardier ur upphandlingen eftersom bolagets anbud inte uppfyller det obligatoriska kravet i anbudsinbjudan angående tidpunkt för indexering. Bombardier har inte heller visat att Transitio inte har följt sin utvärderingsmodell vid utvärderingen av kriterierna kommersiell och teknisk kvalitet. Anbuden har således utvärderats i enlighet med anbudsinbjudan. Transitio bedöms ha behandlat anbudsgivarna lika och utifrån samma förutsättningar.
För Bombardier är beslutet ett i raden av nederlag. Så sent som 2014 förlorade företaget X2-beställningen till SJ och omkring 300 anställda i Sverige fick gå. Dessutom fick Bombardier i höstas avslag på en överprövning (pdf) av nationellt tågledningssystem.
Det är otroligt oprofessionellt av Transitio att göra en upphandling på så stora belopp, för så viktiga infrastrukturinvesteringar och sen ha ett förfrågningsunderlag där en seriös och erfaren leverantör kan åka ut på en sån skitsak. Lär er skillnaden på att göra saker rätt och att göra rätt saker. Att göra rätt saker är att se till att det blir en bra konkurrens hela vägen fram till avtalet. Sluta använda meningslösa skall-krav. Be istället leverantören beskriva hur de hanterar t.ex. tidpunkt för indexering. om de mot förmodan missar att svara på det så går det ju ändå att komplettera med en sån uppgift eftersom det inte påverkar slutpriset ändå. LOU/LUF ska öppna för konkurrens, ni har precis begränsat den på ett fullkomligt onödigt sätt. Ni borde få sparken för denna klantiga hantering. Det ska tilläggas att jag inte haft någon som helst inblandning i denna upphandling på någon av de inblandades sida, så jag talar inte i någons sak, mer än den allmänna principen att man ska försöka tänka på vad som är bäst för affären i första hand – innan man skickar ut förfrågningsunderlaget. Att skriva luriga/meningslösa ska-krav är ofta inte att gynna affären. Skäms!