Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Glapp i upphandling ger stopp i flygtrafiken

Trafikverket ska upphandla flygtrafik på sträckan Gällivare – Stockholm. Orsaken är att Nextjet tänker sluta flyga på sträckan den sista oktober 2016. Till dess upphandlingen är klar blir Gällivare utan flygtrafik.

| 2016-09-21

Nextjet, som trafikerar flyglinjen Gällivare-Arlanda, ska sluta flyga på sträckan den sista oktober. Trafikverket har därför gått ut med en upphandling för sträckan med sista anbudsdag den 15 november.

För att minimera den tid då flyglinjen står utan operatör har Trafikverket undersökt om det finns någon möjlighet att förkorta upphandlingstiden.

– Det är tyvärr inte möjligt då vi måste följa de regler som EU tagit fram för offentlig upphandling av flygoperatörer. Vi räknar med trafikstart med en ny operatör den 18 december. Avtalet kommer att sträcka sig till oktober 2019, säger Håkan Jacobsson som är utredningsledare på Trafikverket.

Nextjet lämnade 2014 in en kommersiell anmälan, det vill säga meddelade att de skulle trafikera sträckan åren 2015-2019 kommersiellt utan ensamrätt och utan ersättning från Trafikverket. Så blir det alltså inte. Det innebär att Gällivare blir utan flygförbindelse till Stockholm under en kortare period.

– Det lokala näringslivet ger ett bestämt uttryck för betydelsen av att Gällivare har en fortsatt fungerande flygtrafik, säger kommunalrådet Lars Alriksson i Gällivare.

Gällivare har under en följd av år haft en statligt upphandlad flygtrafik i enlighet med den lagstadgade trafikplikten, som i dag hanteras av Trafikverket. Sedan i november 2015 har flyglinjen Gällivare-Arlanda bedrivits på kommersiell bas.

Kommunledningen för sedan en tid tillbaka en dialog med Trafikverket och har med skärpa påtalat behovet av ett skyndsamt agerande, för att undvika störningar i flygtrafiken på Gällivarelinjen.

– Vi följer utvecklingen noga och har vidtagit de åtgärder som så här långt varit möjliga. Förutom en pågående dialog med Trafikverket har vi också kontakt med länsstyrelsen, där landshövdingen verkar för att undvika ett negativt läge för flygtrafiken i Gällivare, säger kommunalrådet Jeanette Wäppling.

– Vi hoppas på en lösning men om stoppet blir ett faktum får vi göra det bästa av situationen och ser över möjligheten att upprätta en tillfällig bussförbindelse till en passande flygplats , säger kommunalrådet Lars Alriksson.

Vad är allmän trafikplikt?
Allmän trafikplikt är ett ramverk – en lag som styr i vilken omfattning flygtrafiken ska bedrivas; kontinuitet, regelbundenhet, prissättning och minikapacitet – inom ramen för grundläggande tillgänglighet. Trafikverket har i uppdrag att utreda behov av allmän trafikplikt, fatta beslut om allmän trafikplikt och om inte kommersiella krafter gör att trafiken kommer till stånd, upphandla flygtrafik. När en allmän trafikplikt föreligger på en flyglinje får lufttrafikföretag utöva regelbunden lufttrafik på linjen endast under förutsättning att lufttrafikföretag uppfyller samtliga krav i den allmänna trafikplikten.

Sträckor som upphandlats för 2015 – 2019:

Pajala – Luleå
Hemavan – Vilhelmina – Arlanda
Lycksele – Arlanda
Östersund – Umeå
Torsby – Hagfors – Arlanda (2015 – 2017 + option på förlängning)
Sveg – Arlanda
På sträckorna Gällivare – Stockholm samt Arvidsjaur – Stockholm lämnades det in en kommersiell anmälan om att få trafikera utan ersättning från Trafikverket.

 

Erik Säfvenberg

es@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Bantad skolad ger ny upphandling
  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Bantad skolad ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026