Nextjet, som trafikerar flyglinjen Gällivare-Arlanda, ska sluta flyga på sträckan den sista oktober. Trafikverket har därför gått ut med en upphandling för sträckan med sista anbudsdag den 15 november.
För att minimera den tid då flyglinjen står utan operatör har Trafikverket undersökt om det finns någon möjlighet att förkorta upphandlingstiden.
– Det är tyvärr inte möjligt då vi måste följa de regler som EU tagit fram för offentlig upphandling av flygoperatörer. Vi räknar med trafikstart med en ny operatör den 18 december. Avtalet kommer att sträcka sig till oktober 2019, säger Håkan Jacobsson som är utredningsledare på Trafikverket.
Nextjet lämnade 2014 in en kommersiell anmälan, det vill säga meddelade att de skulle trafikera sträckan åren 2015-2019 kommersiellt utan ensamrätt och utan ersättning från Trafikverket. Så blir det alltså inte. Det innebär att Gällivare blir utan flygförbindelse till Stockholm under en kortare period.
– Det lokala näringslivet ger ett bestämt uttryck för betydelsen av att Gällivare har en fortsatt fungerande flygtrafik, säger kommunalrådet Lars Alriksson i Gällivare.
Gällivare har under en följd av år haft en statligt upphandlad flygtrafik i enlighet med den lagstadgade trafikplikten, som i dag hanteras av Trafikverket. Sedan i november 2015 har flyglinjen Gällivare-Arlanda bedrivits på kommersiell bas.
Kommunledningen för sedan en tid tillbaka en dialog med Trafikverket och har med skärpa påtalat behovet av ett skyndsamt agerande, för att undvika störningar i flygtrafiken på Gällivarelinjen.
– Vi följer utvecklingen noga och har vidtagit de åtgärder som så här långt varit möjliga. Förutom en pågående dialog med Trafikverket har vi också kontakt med länsstyrelsen, där landshövdingen verkar för att undvika ett negativt läge för flygtrafiken i Gällivare, säger kommunalrådet Jeanette Wäppling.
– Vi hoppas på en lösning men om stoppet blir ett faktum får vi göra det bästa av situationen och ser över möjligheten att upprätta en tillfällig bussförbindelse till en passande flygplats , säger kommunalrådet Lars Alriksson.
Vad är allmän trafikplikt?
Allmän trafikplikt är ett ramverk – en lag som styr i vilken omfattning flygtrafiken ska bedrivas; kontinuitet, regelbundenhet, prissättning och minikapacitet – inom ramen för grundläggande tillgänglighet. Trafikverket har i uppdrag att utreda behov av allmän trafikplikt, fatta beslut om allmän trafikplikt och om inte kommersiella krafter gör att trafiken kommer till stånd, upphandla flygtrafik. När en allmän trafikplikt föreligger på en flyglinje får lufttrafikföretag utöva regelbunden lufttrafik på linjen endast under förutsättning att lufttrafikföretag uppfyller samtliga krav i den allmänna trafikplikten.
Sträckor som upphandlats för 2015 – 2019:
Pajala – Luleå
Hemavan – Vilhelmina – Arlanda
Lycksele – Arlanda
Östersund – Umeå
Torsby – Hagfors – Arlanda (2015 – 2017 + option på förlängning)
Sveg – Arlanda
På sträckorna Gällivare – Stockholm samt Arvidsjaur – Stockholm lämnades det in en kommersiell anmälan om att få trafikera utan ersättning från Trafikverket.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer