Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

”Upphandlingar är ofta korrupta”

DebattOffentlig upphandling är ett hett debattämne, samtidigt som intresset för att lämna anbud är kallare än någonsin. En växande marknad värd 700 miljarder kronor årligen borde locka alltfler anbudsgivare, om det inte var för den välkända ”smutsiga lilla hemligheten”, att processen oftast är korrupt, skriver Max Gustaf Segerström, fastighetsbolaget Aura Communities.

| 2019-11-21
Max Gustaf Segerström, fastighetsbolaget Aura Communities.

Det inkommer endast ett eller två anbud i 43 procent av alla upphandlingar, enligt Svenskt Näringsliv. Då ingår inte upphandlingar som avbrutits eller anbud som sållats bort för att de inte klarat ska-kraven.

Som både konsulter och entreprenörer har vi arbetat runt om i världen på såväl köparens som säljarens sida. Vi har byggt upp en betydande erfarenhet och ett omfattande nätverk.

Vi anser att huvudorsaken till leverantörers minskande intresse för att lämna anbud beror på att offentliga upphandlingar uppfattas som korrupta, särskilt från kommuner. I teorin har varje anbudsgivare samma chans. I realiteten är det inte så.

Vårt teams samlade erfarenhet leder oss till slutsatsen att ungefär fyra av fem offentliga upphandlingar i Sverige på något sätt är korrupta.

Vi pratar om mutor, som när projektledaren för ett kommunalt fastighetsbolag såg till att ”rätt” bolag vann i utbyte mot totalrenovering av hans villa och ny pool i trädgården. Om skräddarsydda upphandlingar med villkor så specifika att bara en leverantör kan vinna. Om orealistiska leveranstider i annonser som gör att bara det önskade anbudet inkommer, och kommunen senare inser att det finns mer tid. Om orealistiskt korta svarstider, som bara en anbudsgivare har en reell chans att svara på.

Efter ett antal vunna projekt kan bolaget, som ofta byggt stora delar av den lokala allmännyttans bestånd, bli så självsäkert att anbudet i princip bara blir en handskriven lapp, ”Vårt anbud är 78 miljoner. Hälsningar Bosse”. Ibland ”säkras” det också med ett orealistiskt lågt pris, som kompenseras med extra arbeten som byten av material, fler lägenheter och så vidare.

Frågor som vi alltid ställer oss som potentiell anbudsgivare är: finns en befintlig relation med en annan budgivare? Känns dokumentationen för specifik? Är tidsramen för kort? Har tidigare projekt tilldelats samma företag fler än en gång?

Att skriva anbud är kostsamt och tar tid. Framgångsgraden för att vinna är därför viktig. Att bedöma kundens kompetens är också en viktig del av vår förundersökning. Vet de vad de vill ha? Är deras budget realistisk? Om något verkar fel, är upphandlingen inget för oss.

EU har gjort framsteg för att säkerställa lika möjligheter för organisationer att bjuda på projekt i hela Europa, utanför det egna specifika geografiska området, för att försöka förhindra mutor eller nepotism vid tilldelning av kontrakt. Tyvärr är det fortfarande en lång väg kvar att gå, eftersom den här typen av brott är svåra att komma åt.

Det är också ett fåtal företag som har de resurser som krävs för att vinna mot en myndighet. Den har en obegränsad kassa att lägga på advokater och har heller inget att förlora eftersom den inte kan gå i konkurs.

Ett företag som bestämmer sig för att inleda en rättsprocess mot en myndighet, måste också räkna med att behöva satsa miljonbelopp på ombudskostnader och vara beredd att ta risken att bli svartlistad inför framtida projekt. Företaget behöver också vara säkert på att de som arbetade med upphandlingen stannar kvar under de närmaste åren, eftersom rättsprocessen, som kan ta flera år, kan stå och falla med deras kunskap om den aktuella upphandlingen.

De tjänstemän som har begått felen har genom det avskaffade tjänstemannaansvaret heller inga konsekvenser att riskera. Detta innebär naturligtvis alldeles utmärkta förutsättningar för institutionell korruption.

Något som också försvårar är att myndigheter har ett informationsövertag genom att neka utlämnandet av offentliga handlingar som kan vara till skada för dem i rättsprocessen, det vill säga bevisa de brott mot LOU som myndigheten har begått.

Även om du överklagar och vinner i kammarrätten, innebär det ändå inte att du garanteras att få ut några handlingar, eftersom det kommunala lag- och domstolstrotset är vanligt förekommande och JO-anmälningar saknar faktisk verkan.

Sveriges rättssystem komplicerar processandet mot myndigheter ytterligare och underlättar korruption, eftersom det är riskfritt att ljuga inför domstol i Sverige, så länge det inte sker under ed. Detta gör också att rättsprocesserna tar mycket längre tid än de egentligen skulle behöva ta och blir mycket mera resurskrävande.

Vi har exempelvis fått lära oss att en av Sveriges största kommuner inte hade några som helst problem med att ljuga inför både förvaltningsrätt och allmän domstol, oavsett om det skedde genom upphandlingschefen eller dess advokat. Tursamt nog upptäckte vi det genom e-brev som kommunen råkat lämna ut av misstag genom att en vikarie hade slarvat med att följa advokatens råd.

Visst har vi mött fantastiska upphandlare, som gör ett uppfriskande ärligt arbete, men de kämpar generellt sett i underläge. De värst drabbade myndigheterna har i regel högst omsättning av upphandlare, svårigheter att rekrytera nya och saknar fungerande visselblåsarfunktion. Jag förstår att detta är uppseendeväckande, och för en del oerhört provocerande, men välkomnar alla myndigheter att bevisa motsatsen.

Tjänstemannaansvaret måste omgående återinföras och myndigheterna måste bli mycket mer transparenta för att denna negativa trend inte ska sluta i en ännu större katastrof än de hundratals miljarder som det i dag årligen uppskattningsvis kostar.

Max Gustaf Segerström
Internationell utvecklingschef, Aura Communities

 

Annons

Vill du också skriva ett debattinlägg?
Kontakta Ann-Louise Larsson på ann-louise@upphandling24.se för mer information!

Läs mer: Debatt

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • PFAS-stopp utmanar upphandlare
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Lider av felaktiga siffror
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
  • Köpte slottsmöbler fel

Lediga jobb

Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

  • Avtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral

Senaste nyheterna

AI för upphandlare | 26 mars – distans
Upphandlare till myndigheten för tillgängliga medier
PFAS-stopp utmanar upphandlare
SKR:s jurister ger senaste nytt
Lider av felaktiga siffror
Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav
Köpte slottsmöbler fel
Får inte skylla på arbetsbördan
Landskrona backar i chefsfrågan
Belönas för sin kravställning
Byggtvist kostar 88 miljoner
Mats Öman“0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
Karl-Henrik PerssonMiljardaffär under radarn
Region StockholmAvtalscontroller till Region Stockholms Inköpscentral
KRÖNIKA: Från frivillighet till krav
Mats BergmanForskar om upphandling i krig
Bantad skola ger ny upphandling
Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
ANNONS FRÅN AFF

Aff ger struktur, trygghet och samsyn – därför väljer Micasa modellen

När Micasa Fastigheter började använda Aff för drygt tio år sedan var målet att skapa struktur, tydlighet och bättre samarbete med leverantörerna. Sedan dess har modellen blivit en självklar del av vardagen, och enligt inköpschefen Örjan Nilsson Rosvall har den gjort hela organisationen tryggare och mer effektiv.

Mest visade inlägg

  • “0 kronor utbetalt” efter avtalsmiss
  • Byggtvist kostar 88 miljoner
  • Landskrona backar i chefsfrågan
  • Miljardaffär under radarn
  • Får inte skylla på arbetsbördan
  • Köpte slottsmöbler fel
  • Belönas för sin kravställning
  • SKR:s jurister ger senaste nytt
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Risk för minskad leverantörsbas med digitala krav

Läsarnas åsikter

F d upphandlare : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Vi som har arbetat under dessa två vet precis vad det handlade om. Om man sade något som inte passade…
Anställd : Dubbelt avhopp från Ängelholm
Jag upplever att artikeln är väldigt ensidig. Uppgifterna om att 16 medarbetare har lämnat arbetet under deras ledning gör mig…
Neo : Köpte slottsmöbler fel
Bra jobbat Konkurrensverket. Sådana där kriminella köp av möbler utan korrekt annonsering är det största hotet mot konkurrensen, och i…
Johanna : Konsulterna tog över Sigtuna
Kalle, jag vill inte hänga ut vilken upphandlande myndighet det rör sig om. Men man kan konstatera att möjligheten att…
Johanna : Landskrona backar i chefsfrågan
Grattis Landskrona till en toppenrekrytering!
Josef Dadoun : En seger mot “förlustanbud”
Denna dom var mycket välkommen. När lagstiftningen ändå innehåller möjligheten att förkasta oseriösa anbud har tyvärr domstolarna ofta vattnat ur…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…

Aktuella utbildningar

  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars
  • AI för upphandlare | 26 mars – distans
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april
  • AI för upphandlare | 28 april – på plats
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • LOU på två dagar | Våren 2026
  • Säkerhetsskyddad upphandling | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Få fart på er avtals­förvaltning | Våren 2026 (distans)
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Hösten 2026