
Kommunen har istället antagit Kahls kaffe som leverantör av personalkaffe för fyra år framåt, en affär värd cirka 2,4 miljoner kronor per år.
Lokalt lät inte reaktionerna vänta på sig sedan lokaltidningen NWT offentliggjort tilldelningsbeslutet.
En av NWT:s nyhetsrubriker summerar stämingsläget och de hundratals negativa kommentarer som strömmat in på Facebook:
”ILSKAN: Kritikstorm mot Karlstad efter att Löfbergs kaffe ratas: ”Skamligt och pinsamt”…”
I en socialdemokratisk ledare i lokaltidningen VF nyanserar Susanne Sjöstedt bilden med en viss förståelse för besvikelsen över att den egna stoltheten Löfbergs missar ett avtal med kommunen.
Men hon har också ett budskap till de Karlstadsbor som rasar: ”ni har tydligen inte hört talas om upphandlingsregler.”
Löfbergs – eller formellt Värmlands skafferi med Löfbergs som dess enda leverantör av kaffe – hade lagt sig nio procent högre i pris än Kahls i upphandlingen.
Då hjälpte det inte att Löfbergs ”hämtade in” en del genom högre betyg i provsmakningen. Jämförelsepriset (anbudspriset minus olika kvalitetsfaktorer) blev ändå högre.
Löfbergs har blivit en av de främsta symbolerna för Karlstad med sin tillväxt till ett av Sveriges största kafferosterier och ett starkt engagemang i lokalsamhället med inte minst sponsring av ishockeylaget Färjestad och dess arena.
Att kommunens nya kaffeavtal går till ett företag med säte i närmsta storstad, Göteborg, förbättrar knappast humöret i Värmland.
Kände Värmlandskonstnären Marc Broos har skrivit ett debattinlägg i NWT med en förhoppning om att Karlstads kommunanställda nu gör kaffeuppror.
”Hoppas att till exempel Göteborgs kommun har den goda smaken att upphandla Löfbergs, att deras upphandlare tycker att det är värt att betala 10 procent mer för att få en 22 procent bättre smakupplevelse. Då kan chaufförer från Karlstad som kör kaffe mot Göteborg och chaufförer från Göteborg som kör kaffe mot Karlstad mötas halvvägs för att ta en kopp kaffe i Mellerud.”, skriver Marc Broos.
I en kommande artikel ger Karlstads kommuns inköpschef Martin Magnusson sin syn på turbulensen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer