Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Anbud
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenad
    • IT-upphandling
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Gör om och gör rätt – svidande kritik från Lagrådet

Juridisk krönikaMånga är vi som har väntat på Lagrådets yttrande över den lagrådsremiss med förslag till offentlig upphandling, upphandling inom försörjningssektionerna och upphandling av koncessioner som regeringen överlämnade i juni förra året. Vid en genomgång av yttrandet framgår det tydligt varför det har blivit försenat: så omfattande kritik hör inte till vanligheterna, skriver Joakim Lavér och Julia Tavaststjerna, Hannes Snellman.

| 2016-02-24

I lagrådsremissen, som Lagrådet nu har yttrat sig över, menar regeringen att de nya bestämmelserna innebär en ökad tydlighet i upphandlingsregelverket och en större flexibilitet för upphandlande myndigheter och enheter – även om detta ”i viss mån har gått ut över regelverkets överskådlighet”.

Att Lagrådet är av annan uppfattning i frågan framgår tydligt redan i yttrandets inledande avsnitt. Under rubriken ”Lagarnas vidlyftighet” uttalar Lagrådet att regleringen ”redan genom sin omfattning blir […] svåröverskådlig och därmed svår att tillämpa. Lagarna innehåller bestämmelser av skiftande slag. Flera är sådana att de knappast kräver lagform – om de alls fyller någon funktion.”

Enligt Lagrådet är regelverket ”mer vidlyftigt än vad som är motiverat och det borde vara möjligt att banta regelmassan avsevärt”.

Regeringen får också utstå skarp kritik för det minst sagt problematiska gränsland mellan förvaltningsrätt och civilrätt som t ex kravet på skriftliga avtal medför. Att avfärda problemet med att det finns redan i dag och att det inte har framkommit att det har vållat några egentliga tillämpningsproblem kan enligt Lagrådet inte godtas: ”Lagens bestämmelser ska kunna tillämpas efter sin ordalydelse och de måste vara förenliga med varandra”.

Lagrådet kritiserar även förekomsten av s.k. lex imperfecta, dvs. bestämmelser som ålägger upphandlande myndigheter eller andra att vidta särskilda åtgärder men inte föreskriver någon påföljd för den händelse åliggandet inte efterföljs, liksom förekomsten av bestämmelser som föreskriver att någon ”får” göra något, när det enligt Lagrådet ”knappast skulle föresväva någon att det inte skulle vara tillåtet om föreskriften inte fanns”.

Man ska vara väl medveten om att kritik från Lagrådet på den här nivån och i den här omfattningen är exceptionell.

Det är uppenbart att utgångspunkten för regeringens lagstiftningsteknik – nämligen att vissa återverkningar på regelverkets överskådlighet och förhållande till svensk nationell lagstiftning är en oundviklig och godtagbar följd av ett direktivnära genomförande – har varit felaktig.

Regeringen tycks inte heller ha tagit något större intryck av Lagrådets kritik under den förra lagstiftningsvändan för ganska exakt nio år sedan, då 2004 års upphandlingsdirektiv skulle införlivas i den svenska lagstiftningen. Redan då framhöll Lagrådet, i sitt yttrande angående lagrådsremissen ”Ny lagstiftning om offentlig upphandling och upphandling inom områdena vatten, energi, transporter och posttjänster” av den 7 februari 2007, att det är ”högst otillfredsställande att på detta sätt bara föra vidare tolkningsproblem till den nationella lagstiftningen och därmed till de många som skall tillämpa bestämmelserna. Resultatet blir en för både samhället och tillämparna resurskrävande och ineffektiv lagstiftning.”

Tyvärr kan konstateras att inte heller de lagförslag som lagts fram i 2015 års lagrådsremiss kan beskrivas på något annat sätt än det nyss återgivna.

Problemet ligger naturligtvis delvis på EU-rättslig nivå – direktiven är resultatet av såväl politiska som rättsliga kompromisser medlemsstaterna emellan. Lagrådet framhåller också i 2016 års yttrande att det faktum att lagstiftningen inte sker förutsättningslöst ofrånkomligen begränsar möjligheterna att välja de bästa lösningarna.

Att regeringen, i sin strävan efter ett direktivnära genomförande, emellertid har låtit sig begränsas alltför mycket framgår tydligt av Lagrådets genomgripande förslag på förändringar i förhållande till regeringens lagförslag.

Förändringarna som Lagrådet föreslår är alltför omfattande för att kunna återges i detta sammanhang. Det kan dock konstateras att Lagrådet förtjänstfullt visar att upphandlingsdirektivens bristfälliga utformning inte nödvändigtvis måste medföra återverkningar på den svenska lagstiftningen i den utsträckning som skulle bli fallet med regeringens lagförslag.

Förhoppningsvis kommer regeringen ta till sig av Lagrådets kritik och arbeta fram en proposition i enlighet med de förändringar som Lagrådet förordar. Vi är nog inte ensamma om att vänta på resultatet med spänning.

Läs mer: JuridikJuridisk krönikaLUKNya LOU

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Missa inte

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Fler nyheter

Foto: Jennie Larsson

Närmare till Piteå än Bornholm

Region Skåne tar ut svängarna rejält i en definition av närproducerade livsmedel. Hela Sverige ska räknas som närproducerat för att enklare uppnå miljömål. Trenden är samtidigt en snabb minskning av ekologiska livsmedelsinköp.

Malmö stad bryter med Securitas

Malmö stad kommer inte att förlänga ett avtal med Securitas efter en granskning som indikerar att säkerhetsföretaget kan ha fått insiderhjälp med att vinna upphandlingen.

Foton: Kristian Pohl, regeringskansliet, respektive riksdagen.

Eniga om riktade upphandlingar

Socialdemokraterna hämtar stöd från Kristdemokraterna och Liberalerna för att få igenom sin politik för att gynna idéburna organisationer.

Hoppas på snabb ”Exit LOU”

Sveriges allmännytta gör undantag från LOU till huvudkrav för att motverka skenande byggkostnader. En ny rapport ger en bild av omkring 20 procent högre prisnivåer i pågående upphandlingar.

Gävles allmännytta pausar byggen

Gävle kommuns allmännytta Gavlegårdarna pausar nyproduktion av bostäder till följd av det osäkra världsläget.

”LOU måste förtydligas”

LOU är luddig vilket hämmar hållbara it-upphandlingar. Det anser TCO Developments vd Sören Enholms som vill se ett förtydligande.

Lediga jobb

Strategisk inköpare, Affärsområde IT och Förvaltning, Sektion Inköp HR IT

Erfaren upphandlare

Upphandlare med känsla för hållbara affärer

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Inköpsstrateg

Familjebostäder Stockholm

Familjebostäder söker Strategisk inköpare

Upphandling Södertörn

Upphandling Södertörn söker upphandlare

  • Sidas söker en inköpshandläggare
  • Sida söker en inköpscontroller
  • Upphandlingsadministratör
  • Adda söker en bolagsjurist som vill göra samhällsnytta
  • Upphandlare med controlleransvar till Halmstads Energi och Miljö AB
  • Upphandlare till Tyresö kommun
  • Inköpsanalytiker i början av sin karriär till Nacka kommun!
  • Inköpare som vill utvecklas i Nacka kommun!
  • SIS söker en junior upphandlare
  • SIS söker en senior upphandlare
  • Upphandlare till KTH
  • Upphandlare, entreprenad till Huddinge kommun
  • Hållbarhetsansvarig till Statens inköpscentral
  • Erfaren Upphandlare till Kista eller Linköping
  • Tullverket söker upphandlare
  • Avtalsförvaltare till Regionfastigheter i Lund
  • Jurist till inköpsenheten, placering Stockholm
  • Inköpschef, Skellefteå kommun
ANNONS FRÅN AFF

För oss är Aff ett viktigt verktyg

Om inte Aff fanns skulle  vi tvingas att skapa vår egen standard för att definiera vårt drift- och underhållsuppdrag, i stället för att kunna luta oss mot en branschstandard. Det skulle vara både jobbigt, ineffektivt och kostsamt, säger Andreas Mattsson områdeschef på Region Halland.

Senaste nyheterna

Närmare till Piteå än BornholmNärmare till Piteå än Bornholm
Malmö stad bryter med SecuritasMalmö stad bryter med Securitas
Eniga om riktade upphandlingarEniga om riktade upphandlingar
Hoppas på snabb ”Exit LOU”Hoppas på snabb ”Exit LOU”
Gävles allmännytta pausar byggenGävles allmännytta pausar byggen
”LOU måste förtydligas””LOU måste förtydligas”
Kritiserar två regionerKritiserar två regioner
Chef igen – nu som interimChef igen – nu som interim
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Därför ska du upphandla agilt

Hur kan man upphandla effektivt för avtal som utvecklas löpande där beställare, leverantörer och slutanvändare blir nöjda? Svaret kan vara: agil upphandling.

Senaste kommentarerna

  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Tänk att världen är så grym. Först en pandemi, följt av stopp i Suezkanalen för att sedan bli krig i...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Alltså. Att den här frågan alltjämt kan tillåtas leva. Läs nedan. Särskilt sista två styckena. "Av förarbetena till AKBL framgår...
  • Eniga om riktade upphandlingarDet här var ett oönskat förslag. Under nuvarande regeringsinnehav har vi tyvärr sett riktningar och snedvridningar av LOU successivt, till...
  • Hoppas på snabb ”Exit LOU”Finns inga bevis på att det blir dyrare med LOU utan tvärt om. Kan aldrig bli dyrare med professionella upphandlare...
  • Gävles allmännytta pausar byggenKan dom inte bara gå utanför LOU då? Det skulle ju spara 20% direkt. *OBS ironi*

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 13 oktober
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 18 oktober
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 19-20 oktober
  • Agil upphandling | 9 november
  • Hantera överprövningar | 10 november
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 15 november
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 16 november
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 17 november
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 23-24 november
  • LOU på två dagar | Hösten 2022
  • Leda upphandlingar effektivt | 6 december
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Pernilla Norman

”Kursen gör SUA begripligt”

Anna David, upphandlare vid Jönköping Energi, rekommenderar alla som upphandlar något skyddsvärt att gå utbildningen Säkerhetsskyddad upphandling:
– Kursen är jättebra, pedagogisk, lätt att förstå och följa, säger Anna David.

ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Blir en bättre it-upphandlare

Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar. Det är viktigt att du som upphandlare vet vad du behöver tänka på när du ska ställa dina krav och hur du utformar dem.

Upphandla hotell- och logitjänster

Visst skulle det kännas bra att ha kostnadskontroll och veta att medarbetarna är nöjda med sina hotellnätter? Ett sätt att garantera det är att göra medvetna upphandlingar av logitjänster. I vår pdf får du tips och råd kring hur du kan gå tillväga.

Avsändare: Scandic

Nyhetsbrev

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

En gång i veckan får du ett mejl med de viktigaste nyheterna i upphandlingsvärlden. Du får också information om våra kommande evenemang.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *
ANNONS  FRÅN UPPHANDLING24

Ulrika Lindgren

Nätverket utvecklar anbudsarbetet

Ulrika Lindgren, anbudschef på arkitektkontoret AIX, är medlem i Upphandling24:s anbudsnätverk. Det har hjälpt henne att utveckla processen för att lämna vassare anbud.

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »