Visst är det lättare att skapa sig ett meningsfullt jobb i vissa typer av organisationer. Men även om ledningen är toppen och kulturen inkluderande är det ändå du själv som i slutänden ser till att skapa mening med ditt jobb. Det skriver sociologen Tracy Brower, som är inriktad just på arbete och arbetsmiljö, i Fast Company.
Här är hennes bästa råd för att fylla sitt arbete med mening, enligt Computer Sweden.
Byt perspektiv
Ett meningsfullt arbete betyder inte samma sak för olika personer. Det handlar inte om status. Gillar du att arbeta med dina händer ska du göra det även om dina vänner arbetar på kontor. Eller tvärtom. Dessutom kan det mycket väl vara så att dina prioriteringar förändras under livet – och då ska du inte vara rädd att förändras med dem.
Hitta din passion – utan att stressa upp dig
Att hitta sin passion, det man brinner för, kan upplevas som stressande. Men det behöver det inte vara. Det handlar i grunden om att identifiera vad du faktiskt gillar att göra och är bra på och som andra är tillräckligt intresserade av för att det ska kunna täcka ditt uppehälle och hyra.
Se till att knyta kontakter
För att skapa mening i våra jobb är kontakten med andra avgörande. Därför är det bra att nappa på de möjligheter där det finns grupper av personer som du gillar och kan lära dig av. Det är svårt att hitta mening om du känner dig som en outsider även om du gillar jobbet.
Kom ihåg ditt eget ”varför”
På den japanska ön Okinawa används ordet Ikigai som betyder ditt skäl att vakna på morgonen. Genom att koppla ditt arbete till en större bild är det lättare att hitta meningen.
Om du sitter på din stol och fyller i kalkylark hela dagarna så fundera på om det bidrar till något gott förutom att bidra till företagets tillväxt. Hur används de produkter och tjänster samhället i stort?
När du hittar ett syfte så känner du att ditt arbete har ett värde – och i förlängningen att också du själv har ett värde.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer