Turistmagneten Gotland vill locka ännu fler att besöka ön. Region Gotland har just påbörjat en upphandling av destinationsmarknadsföring och servicetjänster för turister och deltagare vid konferenser, möten och andra evenemang.
Utöver strategisk marknadsföring av Gotland som plats ska det företag som vill konkurrera om uppdraget kunna erbjuda service och mottagning för besökare, inflyttare och företagare. Region Gotland är enbart intresserat av ett helhetsåtagande. Anbud på delar av uppdraget kommer inte att beaktas.
Kritiker menar att upphandlingen, såsom den lagts upp, är riggad för Turistföreningen och Tillväxt Gotland som idag sköter delar av uppdraget. Mats Linder, politisk chefredaktör vid Gotlands Allehanda, hör till dem som uppmärksammat hur de rätt olikartade de uppdragen bakats ihop till en upphandling:
– Om upphandlingen delats upp i mindre delar hade det öppnat möjligheter för fler att komma in med anbud.
Gotlands Allehanda noterar också att det i mångt och mycket handlar om en svårbedömd skönhetstävling där anbudsgivarna förväntas ”redogöra för sitt angreppssätt”. Per Lindskog, utvecklingsdirektör vid Region Gotland, håller inte med kritikerna:
– Flera företag har redan visat intresse, säger han.
Anbudstiden går ut den 2 maj och redan under sommaren hoppas Region Gotland att kunna meddela tilldelningsbeslut. Avtalet kommer att gälla under tre år räknat från den 1 januari 2012.
Enligt upphandlingsunderlaget finns det dessutom en förlängningsoption med ytterligare två år. Den beräknade ekonomiska ramen för uppdragets utförande är 9 miljoner kronor per år.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer