Västtrafiks har upphandlat busstrafik i Alingsås, Lerum och på Orust med start i juni nästa år. Förutom ett fördjupat samarbete mellan beställare och utförare ställer de nya avtalen höga miljökrav.
Buss i Väst kammade hem trafiken i Alingsås och på Orust vid Västtrafiks nyligen avslutade busstrafikupphandling. Nettbuss tilldelades samtidigt avtalet för Lerum.
I de nya avtalen är det möjligt för trafikföretagen att vara mer delaktiga och påverka utförandet av trafiken.
– Vår ambition är att båda parter ska arbeta aktivt mot det gemensamma målet att erbjuda en attraktiv kollektivtrafik som ger oss fler och nöjdare kunder, säger Attila Ungvari, ansvarig för busstrafiken på Västtrafik.
Avtalen ger trafikföretagen möjlighet att få kvalitetsbonus om hög kundnöjdhet uppnås. Syftet med den här typen av avtal är att ge företagen större ansvar och möjlighet att bättre använda sin kompetens.
– På busslinjerna Tjörnexpressen och Lerumexpressen har entreprenören incitament. Där avgör resandeutvecklingen hur stor ersättningen blir.
Avtalen har också en tydlig miljöprofil. Trafiken kommer från år 2017 att till 95 procent att utföras med drivmedel som är fossilfria. Tätortstrafiken i Alingsås kommer att från avtalsstart köras med elhybridbussar.
Han lockar med bonus och incitament
Västtrafiks har upphandlat busstrafik i Alingsås, Lerum och på Orust med start i juni nästa år. Förutom ett fördjupat samarbete mellan beställare och utförare ställer de nya avtalen höga miljökrav.
| 2014-09-01
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer