Tidigare i höstas tog trafiknämnden i Stockholms läns landsting fram en förstudie (pdf) om kontrollerna i lokaltrafiken. Där konstaterades det görs jämförelsevis få kontroller i SL-trafiken. Både Skånetrafiken och Västtrafik har högre kontrollfrekvens relativt trafikförvaltningen. 2015 kontrollerades 0,4 procent av antalet påstigande inom SL-trafiken. Motsvarande kontrollandel för Västtrafik uppgick till 0,7 procent och för Skånetrafiken 1,5 procent. Skillnader finns dock i utformandet av spärrlinjer, där SL-trafiken har mer fysiska spärrlinjer.
Enligt ett förslag till förfrågningsunderlag ska biljettkontrollerna bli mer omfattande. Förfrågningsunderlaget pekar på en studie i staden Cagliari där slutsatsen av studien var att det är optimalt att 3,8 procent av resorna kontrolleras för att optimera intäkterna. I dag kontrolleras cirka 0,7 procent av alla helresor och cirka 0,4 procent av påstigningarna i SL-trafiken “vilket skulle indikerar att omfattningen av kontroller bör ökas i SL-trafiken”, som det står i underlaget.
– Nuvarande avtal löper ut och vi ska göra en ny upphandling. Den ska ligga till grund för våra förstärkta insatser där färre fuskar och tjuvåker, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) till Stockholm Direkt.
Förutom ökade biljettkontroller är uppdraget också mer renodlat med mindre servicesamtal och fler kontroller.
Beslut om förfrågningsunderlaget ska tas nästa vecka och det nya avtalet är tänkt att börja gälla 1 januari 2018.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer