Med undantag av Poolia får bemanningsföretagen nöjdhetsbetyg i spannet 68 till 71 av Svenskt Kvalitetsindex. Poolias index är 65,6. Det kan jämföras med exempelvis de bästa revisionsbyråerna där BDO och Grant Thornton båda har betyg över 77.
Bland bemanningsföretagen toppar Academic Work även i år vad gäller nöjdhet, men tappar mot konkurrenterna i exempelvis service, prisvärde och lojalitet. Proffice får bättre betyg än tidigare på flertalet parametrar, vilket resulterat i att de även upplevs mer prisvärda. Högst prisvärde får Student Consulting.
Svenskt Kvalitetsindex noterar att kunderna har höga förväntningar på bemanningsföretagen. Den faktiska upplevelsen ligger dock sedan lång tid tillbaka betydligt lägre än den förväntade.
– Om branschen ska nå samma nivåer som exempelvis revisionsbolagen så måste man verkligen se över detta.
Det visar sig att mer än var fjärde kund hos bemanningsföretagen har framfört klagomål under de senaste tolv månaderna. Det klagas framför allt på att den personalen inte är tillräckligt kvalificerad. Ett annat problem är medarbetare som inte uppfyller efterfrågad profil.
Klagomålen till trots bedömer en majoritet av kunderna att de blivit mer flexibla i sin struktur genom att använda sig av ett bemanningsföretag. 85 procent av kunderna använder bemanningstjänster som komplement till att anställa egen personal. Tjänsterna används även vid konjunkturtoppar, något som 70 procent av kunderna uppger.
Få upplever däremot att de administrativa kostnaderna minskat och man anser också att produktiviteten är oförändrad.
Index redovisas på en skala från 0 till 100. Ju högre indexvärde desto bättre har leverantörerna uppfyllt sina kunders krav och förväntningar. SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, är tillsammans med EPSI Research huvudman för Svenskt Kvalitetsindex.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer