Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Höga förväntningar infrias inte

Svenskt Kvalitetsindex rapporterar att nöjdheten bland bemanningsföretagens kunder är i stort oförändrad sedan i fjol. Enligt den senaste mätningen har skillnaderna mellan branschens aktörer minskat och är i år relativt små.

| 2013-06-10

Med undantag av Poolia får bemanningsföretagen nöjdhetsbetyg i spannet 68 till 71 av Svenskt Kvalitetsindex. Poolias index är 65,6. Det kan jämföras med exempelvis de bästa revisionsbyråerna där BDO och Grant Thornton båda har betyg över 77.

Bland bemanningsföretagen toppar Academic Work även i år vad gäller nöjdhet, men tappar mot konkurrenterna i exempelvis service, prisvärde och lojalitet. Proffice får bättre betyg än tidigare på flertalet parametrar, vilket resulterat i att de även upplevs mer prisvärda. Högst prisvärde får Student Consulting.

Svenskt Kvalitetsindex noterar att kunderna har höga förväntningar på bemanningsföretagen. Den faktiska upplevelsen ligger dock sedan lång tid tillbaka betydligt lägre än den förväntade.

– Om branschen ska nå samma nivåer som exempelvis revisionsbolagen så måste man verkligen se över detta.

Det visar sig att mer än var fjärde kund hos bemanningsföretagen har framfört klagomål under de senaste tolv månaderna. Det klagas framför allt på att den personalen inte är tillräckligt kvalificerad. Ett annat problem är medarbetare som inte uppfyller efterfrågad profil.

Klagomålen till trots bedömer en majoritet av kunderna att de blivit mer flexibla i sin struktur genom att använda sig av ett bemanningsföretag. 85 procent av kunderna använder bemanningstjänster som komplement till att anställa egen personal. Tjänsterna används även vid konjunkturtoppar, något som 70 procent av kunderna uppger.

Få upplever däremot att de administrativa kostnaderna minskat och man anser också att produktiviteten är oförändrad.

Index redovisas på en skala från 0 till 100. Ju högre indexvärde desto bättre har leverantörerna uppfyllt sina kunders krav och förväntningar. SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling, är tillsammans med EPSI Research huvudman för Svenskt Kvalitetsindex.

Läs mer: BemanningsföretagBemanningstjänsterEpsi ResearchFörväntningarInstitutet För KvalitetsutvecklingPooliaProfficeSiqStudent ConsultingSvenskt KvalitetsindexUpphandling

Per Eriksson

per@jpe.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Lyfter fram dolda rabatter
  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • AF:s leverantörer får grönt ljus
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Halmstad Energi Miljö

Halmstads Energi och Miljö söker taktisk inköpare

Vaxholms stad söker upphandlingschef

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare
  • Managementkonsulter inom IT-upphandling offentlig sektor till Knowit

Senaste nyheterna

NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
Aff diplomutbildning v.48 (IR) v.49(UH)
Vill utestänga fientliga stater
Från skog till hallar
Upphandlar säkerhet till Ukraina
Nyårserbjudande nätverk 2026
Adda lanserar egen AI-modell
Handslag utan konkurrens
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • Adda lanserar egen AI-modell
  • Får granska överdebitering
  • Konsulterna tog över Sigtuna
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Handslag utan konkurrens
  • Brandjätte anklagas för avtalsbrott
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Vill utestänga fientliga stater
  • Upphandlad Komvux följs inte upp
  • I allians med leverantörer

Läsarnas åsikter

Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…
LXV : Vill utestänga fientliga stater
Kalle, innerst inne hoppas jag att du tycker om hur livet i Sverige har fungerat på 1920-talet, för det är…
Upphandlaren : Vill utestänga fientliga stater
Äntligen kan företagen inom EU börja konkurrera på lika villkor, utan att bli utkonkurrerade från sin egen marknad av företag…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026