Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Hur kan myndigheter samarbeta över gränserna?

RättsfallsanalysVad gäller egentligen när myndigheter från olika länder inom EU/EES samarbetar vid upphandling? Therese Eriksson, Joakim Lavér och Erik Gadman vid Hannes Snellman advokatbyrå analyserar ett beslut från konkurrensverket.

| 2014-07-14

Konkurrensverket (”KKV”) slog i beslut av den 14 maj 2014 (dnr 761/2013) fast att det är möjligt för upphandlande myndigheter i olika medlemsstater inom EU och EES att samarbeta avseende offentliga upphandlingar. En förutsättning för att sådana gränsöverskridande samarbeten ska tillåtas är att det tydligt framgår vilken av de deltagande ländernas lagstiftning som ska tillämpas, avseende såväl själva upphandlingsförfarandet som rättsmedel.

Fakta i ärendet

Försvarets materielverk (”FMV”) ingick efter förhandlingar med sin norska motsvarighet Forsvarets logistikkorganisasjon (”FLO”) ett samarbetsavtal i syfte att tillsammans upphandla ett gemensamt ramavtal för leverans av lastbilar till Sveriges och Norges respektive försvarsmakter. Enligt samarbetsavtalet skulle separata avrop ske för respektive myndighet, och upphandlingen skulle genomföras med tillämpning av norsk lag.

Tilldelningsbeslut i upphandlingen meddelades den 20 november 2013, enligt vilket Rheinmetall MAN Military Vehicles (”MAN”) tilldelades kontrakt i upphandlingen. Den 2 december 2013 ansökte Scania CV AB om överprövning av beslutet att tilldela MAN kontraktet och menade att FMV skulle ha tillämpat lagen (2007:1091) om offentlig upphandling (”LOU”) vid upphandlingen av lastbilarna. FMV å andra sidan anförde att det inte förekommit någon offentlig upphandling enligt det svenska regelverket för offentlig upphandling. Ansökan om överprövning återkallades sedermera, och Förvaltningsrätten i Stockholm avskrev målet utan att pröva det i sak (Förvaltningsrätten i Stockholm, mål nr 29055-13).

KKV inledde därefter en granskning av FMV:s agerande för att utröna om FMV:s agerande stridit mot svensk lag eller tillämpliga unionsrättsliga bestämmelser.

KKV:s bedömning

KKV:s prövning avsåg om det är tillåtet för upphandlande myndigheter att genomföra upphandlingar i form av gränsöverskridande samarbeten på det sätt som skett mellan FMV och FLO, samt vilket nationellt regelverk som i sådana fall ska tillämpas på upphandlingen.

KKV noterade inledningsvis att samarbete mellan upphandlande myndigheter i olika medlemsstater i EU- och/eller EES-länder inte uttryckligen regleras i LOU eller direktiv 2004/18/EG. Samtidigt konstaterade KKV att det inte heller finns något förbud mot ett sådant samarbete i regelverken, och att det inte heller finns någon praxis från EU-domstolen som kan tolkas som ett förbud. I de nya upphandlingsdirektiven regleras vidare uttryckligen hur samarbete mellan upphandlande myndigheter i olika medlemsstater ska gå till och i skälen till direktiv 2014/24/EU uttalas till och med att ”gränsöverskridande gemensam offentlig upphandling implicit är tillåten enligt direktiv 2004/18/EG”.

KKV uttalade vidare att det utifrån ett EU-rättsligt perspektiv sannolikt saknar betydelse vilken medlemsstats lagstiftning om upphandling och rättsmedel som tillämpas på en upphandling, så länge det är fråga om en nationell lagstiftning som implementerar upphandlingsdirektiven.

Mot denna bakgrund fann KKV att det är möjligt för myndigheter i olika medlemsstater att samarbeta om enskilda upphandlingar. Med hänsyn till att länder som är EES-medlemmar också ska tillämpa upphandlingsdirektiven och rättsmedelsdirektivet på samma sätt som EU:s medlemsstater fann KKV att en upphandlande myndighet i en EU-medlemsstat kan samarbeta med myndigheter i EES-länder på samma sätt som om det gällde myndigheter i EU:s medlemsstater.

Vad gäller formerna för samarbetet uttalade KKV att vid gränsöverskridande upphandlingssamarbeten följer av transparensprincipen att det måste stå klart för samtliga potentiella anbudsgivare vilken av de deltagande ländernas lagstiftning som ska tillämpas avseende såväl själva upphandlingsförfarandet som rättsmedel. KKV uttalade att det i de nya direktiven regleras vad medlemsstaterna eller de upphandlande myndigheterna behöver komma överens om, men att eftersom de nya direktiven ännu inte är gällande rätt får det nu bedömas från fall till fall om tillräcklig transparens uppnåtts.

KKV konstaterade i detta sammanhang att om det finns ett formaliserat samarbete som pekar ut en tillämplig lagstiftning så ska upphandlingen bedömas enligt den utpekade lagstiftningen, såväl avseende hur upphandlingen genomförs som avseende rättsmedel. I det aktuella fallet pekade de upphandlande myndigheternas samarbetsavtal ut norsk rätt som tillämplig lagstiftning.

Mot bakgrund av det resonemang som refererats ovan fann KKV att upphandlingen skulle prövas mot norsk materiell upphandlingsrätt, och avskrev ärendet.

Analys

Som konstateras i KKV:s beslut innehåller direktiv 2004/18/EG ingen bestämmelse som uttryckligen tillåter upphandlande myndigheter i olika medlemsstater inom EU och/eller EES att samarbeta i gemensamma upphandlingar. De nya upphandlingsdirektiven som ännu inte implementerats i nationell rätt (direktiv 2014/24/EU och direktiv 2014/25/EU) reglerar dock uttryckligen sådana samarbeten. Mot denna bakgrund fann KKV att gränsöverskridande samarbeten redan nu är tillåtna, givet att vissa krav på transparens är uppfyllda.

Av KKV:s beslut framgår inte om myndigheten anser att det gränsöverskridande inslaget behöver vara av någon viss omfattning. Enligt vår uppfattning finns det dock risk för att ett samarbete ses som ett kringgåendeförsök om det gränsöverskridande inslaget är för litet.

Om det gränsöverskridande inslaget är tillräckligt omfattande kan det konstateras att det vid en gränsöverskridande upphandling blir möjligt för de upphandlande myndigheterna att välja mellan olika lagstiftningar, och därvid välja den lagstiftning de anser är mest fördelaktig. Även om EU:s medlemsstater och EES-medlemmar ska tillämpa upphandlingsdirektiven och rättsmedelsdirektivet på samma sätt så finns det – framförallt avseende de processuella reglerna – betydande skillnader i de enskilda ländernas nationella rättsordningar. Som exempel kan nämnas att ansvaret för parts rättegångskostnader i en överprövningsprocess skiljer sig åt i de nationella rättsordningarna. Sådana skillnader kan få stor betydelse vid valet av vilket lands lag som ska tillämpas på en gränsöverskridande upphandling.

Vidare kan man fråga sig om det finns något hinder för att välja ett lands lag lagstiftning som ska tillämpas avseende själva upphandlingsförfarandet och ett lands lag som ska tillämpas avseende rättsmedel. Det kan i detta sammanhang nämnas att de nya upphandlingsdirektiven i vart fall inte uttryckligen förbjuder att så sker. Den enda begränsningen som anges i de
nya direktiven är att upphandlande myndigheter och enheter inte får använda reglerna för gränsöverskridande upphandlingar i syfte att undvika med unionsrätten förenliga tvingande lagregler som är tillämpliga på dem i deras medlemsstat. Att det föreligger ett sådant syfte torde ofta vara svårt att visa för en leverantör som anser sig vara förfördelad.

Sammanfattning

• Upphandlande myndigheter i olika medlemsstater inom EU samt EES har möjlighet att samarbeta avseende enskilda upphandlingar. Vid sådana gränsöverskridande samarbeten krävs att principen om transparens efterföljs på så sätt att det står klart för samtliga potentiella anbudsgivare vilken av de deltagande ländernas lagstiftning – såväl avseende själva upphandlingsförfarandet som rättsmedel – som ska tillämpas.

Ärendenummer

KKV:s beslut av den 14 maj 2014, dnr 761/2013.

Läs mer: JuridikRättsfallsanalys Erik GadmanFloFmvHannes SnellmanJoakim LavérKkvLouScania Cv AbTherese Eriksson

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Foto: Mostphotos

Utbildning ska ge vassare beställare

Upphandlingsmyndigheten har tagit fram en ny internutbildning för beställare. Även chefer och upphandlare som är gröna på jobbet erbjuds ny kunskap.

Utreder grovt mutbrott i Ystad

Ystads kommun försöker ta sig ur säkerhetsavtalen värda över 100 miljoner som en tidigare anställd ska ha ingått utan upphandling. Samtidigt har en förundersökning om grovt mutbrott inletts.

Sista chansen för löneenkäten

Har du ännu inte svarat på Upphandling24:s löneenkät? Anmäl dig här för att vara med och ta fram den mest djuplodande lönestatistiken för alla som jobbar med offentlig upphandling på köparsidan.

Hfd, foto carl johan erikson Foto: Carl Johan Erikson.

HFD: noll kan vara golv

Negativa delpriser får förbjudas som obligatoriska krav. Det framgår av en dom från Högsta förvaltningsdomstolen, HFD, om golvpriser.

Foto: Per Groth.

Tvingas gräva i skattkistan

Norrtälje kommun förlorar stort i en avtalstvist om VA-drift och tvingas ersätta den tidigare entreprenören Veolia med närmare 50 miljoner kronor plus rättegångskostnader.

Lunds univ

Bäst på att undvika domstol

Lunds universitet lyckades bäst bland upphandlande myndigheter med att undvika överprövningar under 2021 – inte en enda av 73 upphandlingar gick till domstol. Bland kommunerna placerar sig Lidköping/V6 i topp – 0/51.

Lediga jobb

Erfaren jurist till Konkurrensverket

Upphandlare till Stockholms universitet

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare, konsultavtal till HBV

Offentlig inköpsstrateg/upphandlare till HBV- Föräldravikariat

IT-upphandlare till Haninge kommun

  • Upphandlare med kategoriansvar vård och omsorg
  • Systemadministratör, e-handel, till Huddinge kommun
  • Upphandlare inom IT till Huddinge kommun
  • Upphandlare till Huddinge kommun
  • Entreprenadupphandlare till Huddinge kommun
  • Strategisk inköpare till Upphandlingsmyndigheten – föräldravikariat
  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Upphandlare till Sundsvalls kommun
  • Inköpscontroller till Sundsvalls kommun
ANNONS FRÅN AFF

Krävs en gemensam standard

Enligt Erik Sundström, vd på L&T, har Aff betytt väldigt mycket för branschen, standardiserade avtal gynnar alla. Ett gemensamt språk och en känd struktur gör det möjligt för alla inblandade att läsa och tolka avtalen.

Senaste nyheterna

Utbildning ska ge vassare beställareUtbildning ska ge vassare beställare
Utreder grovt mutbrott i YstadUtreder grovt mutbrott i Ystad
Sista chansen för löneenkätenSista chansen för löneenkäten
HFD: noll kan vara golvHFD: noll kan vara golv
Tvingas gräva i skattkistanTvingas gräva i skattkistan
Bäst på att undvika domstolBäst på att undvika domstol
Vinner mark med sysselsättningskravVinner mark med sysselsättningskrav
Skånsk duo stärker samarbetetSkånsk duo stärker samarbetet
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Bäst på att undvika domstolNotering i marginalen, att undvika domstolar behöver inte vara ett kvalitetsmått. Jag vet inget om dessa genomförda upphandlingar men jag...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Från Västra Götalandsregionen har vi länge upphandlat möbler med höga miljökrav. Vi har efterfrågat cirkulärt sedan 2012 men då ville...
  • ”Alla möbler bör inte återbrukas”Tråkigt med branschorganisationer som klagar men inte kommer med en hållbar/genomtänkt lösning. Förslagen är bra men hjälp oss med hur...
  • Så mycket tjänar upphandlareHej Madelene, Upphandling24 och Inköpsrådet håller på att sammanställa en löneundersökning. Där tar vi hänsyn till och frågar efter bland...
  • Så mycket tjänar upphandlareJag hoppas er redovisade statistik inte har klumpat ihop samtliga roller inom upphandling, högsta utbildning hos de som svarat, antal...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Utnyttja möjligheten att förhandla

Möjligheterna att förhandla inom offentlig upphandling är större än de flesta tror och ger oftast en bättre affär. Men det krävs kunskap i regelverket och i hur du praktiskt går till väga för att förhandla framgångsrikt. Petra Rantzow lär ut sina bästa tips.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Godtagbara skäl eller inte?
  • Kreativt hantverk för hållbara affärer
  • Skräppostfilter och försenat mejl–igen
  • Ett år med kravet att begränsa skada
  • Mest läst på Inköpsrådet
  • Då får ogiltigt avtal bestå
  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »