Det upphandlingsutskott som Alvesta kommun (20 000 invånare, Kronobergs län) inrättade för ett par år sedan har gett grönt ljust för övergången till ett kategoristyrt arbetssätt och endast ett formellt beslut i kommunstyrelsen kvarstår.
Det nya arbetssättet bygger på att kommunen tar ett samlat grepp för hela ”koncernen”. Förutom den kommunala grundorganisationen omfattas de kommunala bolagen inom renhållning, utveckling, allmännytta och energi, samlade under Alvesta kommunföretag AB.
-En kategoristrategi sträcker sin ungefär fyra år framåt i tiden och vi har identifierat cirka 160 olika kategorier inom Alvesta kommunkoncern säger upphandlingschefen Johan Johansson.
Inköpsorganisationen har tidigare testat kategoristyrning inom livsmedel – med ett mycket positivt ekonomiskt utfall – och inom markentreprenader, där koncernövergripande samverkan genom en modell med kategoriägare som ges mandat att styra över hela kommunkoncernen visat sig fungera väl.
-Alvesta ligger i framkant och är först ut bland kommunerna i länet att införa arbetssättet som gäller för hela kommunkoncernen, säger kommunalrådet Thomas Haraldsson.
Alvesta kommun ser förändringen som ett viktigt led i arbetet med stärkt kvalitet i inköpsprocessen. Det nya arbetssättet ska öka kunskapen om leverantörsmarknaderna och produkter, vilket med bättre kravställning och avtalsuppföljning ska ge lägre kostnader för kommunen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer