Efter flera uppmärksammade exempel på anbud med taktisk prissättning, tillsatte Konkurrensverket 2011 en utredning i frågan. Rapporten (pdf) gav förslag på avtalslösningar, förändrade utvärderingsmodeller och uppföljning. Taktisk prissättning innebär att leverantören erbjuder väldigt låga priser eller ger ett nollbud, där priset noll ärkronor för utvalda tjänster eller produkter. Förra året accepterade Konkurrensverket enkronasbud när myndigheten upphandlade interaktiva vägledningar. Då sa Tommy Lundström, vd på Autotech, säger till Computer Sweden:
– Jag hoppas verkligen att Konkurrensverket inte är så naiva att de kalkylerar med att de genom den här upphandlingen nu får en massa projektledningstimmar levererade för bara en krona.
Ett annat exempel är från januari i år då Region Kronoberg, Landstinget i Kalmar län, Region Jönköpings län, Region Östergötland och Landstinget Blekinge genomförde en gemensam upphandling av dosdispensering till cirka 27 600 patienter.
Vinnaren av upphandlingen är Apotekstjänst la ett bud på noll kronor och erbjöd därmed det lägsta priset. Förutom Apotekstjänst, deltog Apoteket AB och Svensk Dos i upphandlingen.
– Det är upp till varje anbudsgivare vilket pris man vill lägga, men vi har svårt att se hur kvalitet kan upprätthållas med nollanbud. Vår primära oro handlar inte om lönsamhet, den baseras snarare på att dostjänsten urholkas och över tid inte levererar på kundernas förväntningar, säger Apotekets marknadsdirektör Lars Skutholm till Dagens Medicin.
Nu har Stefan Berglund, expert på offentlig marknad på Almega Bemanningsföretagen, gått ut i en artikel på Svenskt Näringslivs hemsida och lyft problematiken. Han menar att mycket av ansvaret för att företagen inte ska kunna lämna anbud med taktisk prissättning vilar på upphandlarna.
– Om det finns kryphål som leverantörerna kan utnyttja för att lämna anbud med taktisk prissättning så kommer de oftast att använda dem. Det är därför upp till upphandlarna att designa krav och utvärderingsmodell som täpper till kryphålen, säger Stefan Berglund i artikeln.
Han menar att upphandlarna kan undvika taktiskt prissättning med marknadsinsikt, väl genomarbetade förfrågningsunderlag, utvärderingsmodeller och kommersiella villkor som anpassas efter den specifika affären.
Vidare anser han att det är viktigt att kraven följs upp för att säkerställa att leverantören uppfyller sitt åtagande genom dialog med leverantören och, om det inte fungerar, en sanktionstrappa med vite eller prisavdrag. Om ingenting annat fungerar menar han att avtalet ska sägas upp.
– Det är viktigt att beställaren är noga med att spara bevis på leverantörens agerande och hur avtalet har missköts. Det ska ligga allvarliga brister bakom ett beslut om uppsägning av avtalet, men om beställaren tycker att den har skäl för att säga upp avtalet så ska den inte dra sig för det. Det sänder tydliga signaler till marknaden att beställaren inte accepterar leverantörer som inte levererar som de har lovat, säger Stefan Berglund på svensktnaringsliv.se
Taktisk prissättning sker i flera branscher och i stora delar av landet. Han pekar på fyra faktorer för att komma bort från taktisk prissättning: marknadsanalys, utvärderingsmodell, kommersiella villkor och uppföljning
– Det finns tyvärr ingen som är skyddad från taktisk prissättning men det går att undvika, säger Stefan Berglund.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer