Stockholms läns landstings (SLL) uppmärksammade upphandling av trafik i skärgården är en långdragen historia kantad av överklaganden. Vinnare blev Blidösundsbolaget, Utö Rederi och TRSM Group 1. TRSM tilldelades trafiken i norra och södra mellanskärgården. Sedan tilldelningsbeslutet gavs har kontrollen över TRSM Group 1 AB (med 51 procent av aktierna) tagits över av Gotlandsbolaget.
Kammarrätten beslutade att upphandlingen ska göras om på de områden som TRSM Group 1 ska trafikera.
Beslutet överklagas till Högsta förvaltningsdomstolen, men eftersom de inte gett prövningsrätt står Kammarrättens utslag fast.
– Landstinget kan nu gå vidare som planerat med en ny upphandling för de tre trafikområden som blev överklagade. Vi kommer att återkomma med tidsplan för detta ochTrafikförvaltningen är just nu i kontakt med alla inblandade leverantörer. Jag hoppas självklart att vi kan genomföra en ny och korrekt upphandling av de resterande trafikområdena så snabbt som det är rimligt och möjligt, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) till Norrtelje Tidning.
Men trots domen kommer båttrafiken att fortsätta som tidigare då Förvaltningsrätten redan i våras beslutade att de temporära uppdragsavtal som SLL tecknat får bestå trots att förutsättningarna för ogiltighet är uppfyllda och att SLL genomfört en otillåten direktupphandling genom att teckna de temporära uppdragsavtalen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer