Krav på kollektivavtal vid offentlig upphandling? Nej, det är enligt Andrea Sundstrand, docent i offentlig rätt på juridiska fakulteten vid Stockholms universitet, inte möjligt i dagsläget.
Andrea Sundstrand har inom ramen för Konkurrensverkets uppdragsforskning utrett frågan om det går att ställa krav på kollektivavtal eller kräva andra arbetsrättsliga villkor i syfte att skydda arbetstagare från orimliga löner och osäkra anställnings- och arbetsförhållanden.
– Det är viktigt att de nya möjligheterna att ställa olika typer av sociala krav i offentliga upphandlingar utreds så att vi får en enhetlig och rättssäker tillämpning till nytta för både upphandlande myndigheter och leverantörer, menar hon.
Slutsatsen i rapporten (pdf) är att det inte är möjligt att ställa krav på att företag ska ha kollektivavtal för att få delta i upphandling. Däremot går det att ställa krav på att anbudsgivare uppfyller vissa arbetsrättsliga villkor i kollektivavtalen, detta under förutsättning att kraven är förenliga med de allmänna rättsprinciperna.
Detta gäller just nu eftersom lagstiftningen kan komma att förändras. Regeringen tillsatte i slutet av förra åren en särskild utredare ska analysera hur uttryckliga krav på villkor enligt kollektivavtal kan föras in i de tre nya kommande upphandlingslagarna om offentlig upphandling. Uppdraget (pdf) ska redovisas senast den 1 september.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer