
– Det är en spännande utveckling där hela avdelningen är med och bidrar. Ett digitalt avropsstöd kan förenkla och effektivisera avropsprocessen, säger Shadi Shokouh-Aghai.
Arbetet bygger på ett regeringsuppdrag till Kammarkollegiet med Statens inköpscentral som ansvarig för genomförandet.
– Målet är att bygga en modern och användarvänlig plattform som minskar det administrativa arbetet. Det har ett väldigt tydligt kundnöjdhetsfokus och jag är övertygad om att det får fler inom staten att se nyttan med att använda de ramavtal vi tar fram, säger Shadi Shokouh-Aghai.
Hon är enhetschef för upphandling av varor och tjänster vid Statens inköpscentral. Efter närmare 13 år vid Försvarets materielverk, FMV, är statlig tjänstgöring inte direkt någon nyhet.
– Men det är ändå en ny verksamhet och mycket att sätta sig in de första månaderna, säger Shadi Shokouh-Aghai.
Vilka är dina främsta intryck hittills?
– Att det finns ett starkt engagemang här och en stolthet att arbeta för Statens inköpscentral. Det har varit en både en spännande och lärorik tid sedan årsskiftet.
Shadi leder en av de två upphandlingsenheterna (enheten för it-upphandling är den andra) med närmare 20 tjänster.
– Enheten är ungefär lika stor som den jag ledde under de sista fem åren på FMV, där jag hade ansvar för transportflygsystem, berättar Shadi Shokouh-Aghai, som i karriären också hunnit med 2,5 år som upphandlare på Huge fastigheter inom Huddinges kommunkoncern.
Hon lyfter fram ”användarvänlighet” som ett nyckelord för det framtida arbetet.
– Vårt mål är att fler, både leverantörer och avropsberättigade myndigheter, inser den stora nyttan med statliga ramavtal, vilket ger oss möjligheter att påverka leverantörsmarknaden och hantera omvärldens utmaningar på ett ansvarsfullt sätt. Det vi gör gynnar både offentlig verksamhet och samhället i stort och där tror jag mycket ligger i stoltheten att jobba för Statens inköpscentral.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer