Linkedin ökade tiofaldigt sina jobbannonser i fjol, till tre miljoner. Idag publicerar Linkedin-användare mer än 50 000 inlägg per vecka. Här är de vanligaste misstagen:
1. Dela strunt
Andra medlemmar har ofta begränsat med tid. Aviseringar om publiceringar kan utgöra ett irritationsmoment. Utgå inte från intresset av att få ut information, utan mottagarnas intresse av att få veta.
2. Vara för personlig
Allt för personliga betraktelser eller argumentationer är helt fel. Lämna detta till Facebook eller Twitter. Personliga reflektioner bör hållas inom den professionella sfären.
3. För många inbjudningar
Linkedin har en märklig förmåga att lura användare att skicka inbjudningar till andra. Ibland är det svårt att se om ens aviseringar och kontaktförfrågningar går till andra medlemmar och potentiella kontakter, eller inte.
4. För mycket uppdateringar
Linkedins uppdateringsfunktioner bör användas sparsamt. Håll uppdateringarna avslagna om du inte vill avisera varenda förändring som du gör i den egna profilen till hela ditt nätverk av kontakter.
5. För opersonliga kontaktförfrågningar
Linkedin skapar automatiska snabbmeddelanden när man skickar en kontaktförfrågan, men det tar bara en eller två minuter att formulera en personlig förfrågan. Det är speciellt viktigt om mottagaren exempelvis är tidigare kollega eller chef som kan bli en viktig referens.
6. Skippa irrelevanta foton
Roliga foton fungerar bra på många ställen, men inte på Linkedin. Fotot är ofta det första andra ser och det spelar en avgörande, ibland oproportionerligt stor, roll för ett första intryck. Fotona behöver inte vara tagna av en professionell fotograf, men det är viktigt att se korrekta, hel och ren ut.
7. Var aldrig otrevlig
Undvik @$$#*!~-uttalanden. Man behöver inte vara snäll, men man bör alltid undvika att skiva inlägg som kan såra eller uppröra andra.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer