-Det är synnerligen märkligt att Kalmar Öland airport inte finns med bland de flygplatser man nu pekar ut, säger regionstyrelsens ordförande Angelica Katsanidou till SvT.
-EU-kommissionen pekar ut oss som en samhällsviktig flygplats och vi är den enda flygplatsen söder om Sundsvall som fått det beslutet. Det säger en hel del om vår geografi och vår infrastuktur.
I ett öppet brev med budskapet ”Kalmar måste med” begär regionen och kommunen att regeringen omprövar beslutet att endast prioritera tillfällig trafikplikt för sju flygplatser i norra Sverige samt Visby.
Kalmarföreträdarna pekar på att regionens flygplats klassats som samhällsviktig – SGEI, Services of General Economic Interest – av EU-kommissionen i brist på andra godtagbara transportalternativ.
”Mot den bakgrunden är det med största förvåning vi konstaterar att inte Kalmar Öland Airport är med på listan. Sverige går därmed emot ett ställningstagande som EU-kommissionen gjort. Av de flygplatser som nu får ta del av upphandlingen finns regioner som har snabbare transporter till Stockholm, än vad Kalmar har med andra kollektiva transportslag.”, skriver Kalmarpolitikerna.
Den kommunägda flygplatsen gör en förlust på omkring 600 000 kronor per vecka till följd av det minskade resandet under coronapandemin.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer