Statens inköpscentrals rangordnade ramavtal Klient 7 gick, efter maximal förlängning, ut den sista maj. Den nya upphandling som nu annonserats har utökas något i omfattning jämfört med gamla ramavtalet.
I upphandlingen av användarnära IT-produkter ingår datorer, såväl bärbara som stationära, bildskärmar, surfplattor och smartphones. Rent praktiskt har indelning skett i fem olika anbudsområden: mindre bärbar dator (skärmstorlek 11,6–13,3 tum), större bärbar dator med skärm upp till 15,6 tum, stationära datorer och bildskärmar, surfplattor respektive smartphones.
Även en lång rad tillbehör till produkterna upphandlas. Det handlar om bland annat väskor, batterier, hörlurar, pekdon, dockningsenheter, usb-minnen med mera.
Tre tjänster med nära anknytning till produkter och tillbehör ingår i upphandlingen. Utöver reparation och stöldskyddsmärkning handlar det om återtagande av uttjänta produkter.
Inköpscentralen uppskattar den sammanlagda inköpsvolymen till cirka 30 miljoner kronor per år. Den uppskattningen grundas på statistik från tidigare ramavtal samt dialog med avropande organisationer. Någon viss försäljningsvolym garanteras emellertid inte.
Anbud ska vara Kammarkollegiet tillhanda senast den 8 oktober. Enligt tidplanen kommer tilldelningsbeslut att fattas i december.
Nya avtal kan börja gälla från januari. Ramavtal kommer att tecknas med högst tre anbudsgivare per anbudsområde.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer